صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ
یادداشت سردبیر

جایگاه آب نما در زیباسازی شهری بهشهر

معمولاً حرکت آب در آنها همراه با فواره‏ هاي کوچک به تحرک آن مي‏ افزود که برای مثال می توان به آبنماهای خطی در پارک ملت (باغ اشرف) و چشمه عمارت بهشهر اشاره کرد.

کد خبر : 9901

تاریخ انتشار : 22/02/1393 - 10:26


جایگاه آب نما در زیباسازی شهری بهشهر

 

خط امید بهشهر - آب از دیرباز جزو مواد حیاتی  دنیا توسط انسان شناخته می شده و امروز نیز با وجود پیشرفت چشم گیر علوم، همچنان یکی از چهار عنصر حیاتی جهان شناخته می شود!

در اسلام نیز بر اهمیت آب تاکید شده است؛ تصریحات دینی که از سرچشمه وحی صادر شده، به ما گوشزد می‌کند که اولین پدیده مادی که خدا آفریده، آب بوده است.

در قرآن کریم به مظاهر طبیعی برای اثبات قدرت و وحدانیت خداوند متعال به وفور استدلال شده است.

اصل آب از آسمان است. ؛ «وانزلنا من السَماء ماءً بقدر فأسکناه فی الارض».(و ما برای شما آب را به قدر معین از آسمان رحمت نازل در زمین ساختیم و محققاً بر نابود ساختن آن نیز قادریم. (سوره مؤمنون، آیه 18)

دنیای نخستین از آب است. «و هو الذی خلق ‌السموات والارض فی سته ایام و کان عرشه علی الماء...» (و اوست خدایی که آسمان و زمین را در فاصله شش روز آفرید و عرش با عظمت او بر آب قرار یافت.... بخشی از آیه 7 سوره هود)

آب، اصل زندگی است. قرآن کریم آب را اصل حیات و زندگی می‌شمارد. «وجعلنا من الماء کل شیء حی» (بخشی از آیه 30 سوره انبیاء)

علاوه بر خواص فراوانی که در این اکسیر حیات وجود دارد در روایات فراوانی بر شفابخش بودن آن نیز تاکید شده است.

از نظر روانشناختی یکی از مواد نشاط آور محسوب شده و برخاصیت درمانی آن نیز تاکید می شود! بطوری که گفته می شود دیدن آب، تماس با آن و چشیدن آن همه مولد شادی است.

 

"آب" در شکل‏ گيري و کمال معماري و شهرسازي ايران از جایگاه ارزشمندي برخوردار بوده است؛ چگونگي تماس با آب و توجه به آثار مثبت رواني حاصل از آن، و دريافت معاني معنوي آب هیچ‌گاه تفنني نبوده، بلکه فراتر از آن به عنوان عنصري با ويژگي‏ هاي والاي معنوي و روحاني همواره در اندیشه ایرانی مطرح بوده است.

 

 

اگرچه عنصر آب در روند تاریخ معماری و شهرسازی تأثیرگذار بوده، لیکن در سال‏هاي اخير، توجه به زيباسازي فضاهاي شهري به استفاده از قابليت‏هاي آب در ايجاد جاذبه‏ هاي بصري با عنوان "بازي‏هاي آبي" نیز منجر شده است.

امروزه حضور آب به عنوان يک عنصر مهم در فضاهاي شهري معاصر اهميت خود را يافته است، به‌طوري‌که طيف وسيعي از قابليت‏هاي آن در شکل‏ دهي و کيفيت‌بخشي به فضاهاي عمومي مورد استفاده قرار گرفته ‏اند. مطلب پیش رو تلاش دارد تا نقش آب به عنوان "عنصر شهري" و طراحي آب‏نما را به عنوان "نماد و ‌نشانه شهري" بررسی کند.

 

تاریخچه آب‌نما در فضاهای شهری

در معماری ایران، نوع رايج آب‏نما در گذشته همان حوض با شکل هندسي در وسط خانه‏ ها يا در باغ‏ها بود که يک يا چند فواره در محور مياني آن قرار مي‏ گرفت. اين حوض‏ در خانه‌ها معمولاً با سطح گسترده و کم‏ عمق علاوه بر القای زيبايي، باعث ايجاد رطوبت و تنظيم شرايط محيطي در اقليم گرم و خشک مي‏ شد.

 

گونه خطي آب‏نما نيز در کانال‏ هايي جاری بود که در باغ‏ هاي ايراني براي نمايش و هدايت آب مورد استفاده قرار مي‏ گرفت و معمولاً حرکت آب در آنها همراه با فواره‏ هاي کوچک به تحرک آن مي‏ افزود که برای مثال می توان به آبنماهای خطی در پارک ملت (باغ اشرف) و چشمه عمارت بهشهر اشاره کرد.

 

 

 

 

در معماري معاصر همزمان با مدرنيسم و تحولات بعد از آن، طراحي آب‏نماها نيز تحت تأثير طراحي‏ هاي متنوع واقع مي‏ شود و اشکال جديدي به خود مي‏ گيرد. بنابراين در دوران معاصر، انتخاب شاخص‏ ها در طراحي آب‏نما به نقش و ساختار جديد آنها وابسته است.

 

علاوه بر توجه به نوع جا و مکان استقرار آب‏نما و سطحي که به خود اختصاص مي‏ دهد، توجه به مقياس انساني نيز در برقراري ارتباط صميمي با آب يکي از ضوابط طراحي خواهد بود. از طرفي پيشرفت‏ هاي تکنيکي در زمينه بازي‏هاي آبي به طراحان اجازه داده تا با طيف وسيعي از انتخاب فرم و شکل مواجه باشند.

 

 

شکل آب‌نما در دوره‏ هاي مختلف بسته به نياز آن دوران و نحوه ارتباط آن با انسان و فضاي شهري تغيير مي‏کند. انواع آب‏نماها می‌تواند شامل؛ آب جاری هم‌سطح با زمین یا عمود بر آن، آب در حالت فوران، آب جوشان، آب ساکن، دیواره‌ای از آب و تندیس آبی باشد.

 

از آنجایی که فضای شهر، محیط زندگی شهروند را تشكیل می‌دهد ، لذا مدیران ، طراحان و افراد متخصص می‌بایستی محیط را به گونه‌ای تجهیز كنند كه شرایط زندگی و زیست محیطی آن از "کیفیت مطلوب" برخوردار باشد.

 

امروزه شهرها مانند شركت‌ها با هم به رقابت می‌پردازند : تلاش برای زیباتر شدن، كارآمد بودن و ارایه هویتی با ارزش، چرا كه در اینصورت قادر خواهند بود توجه جهانی، جذب گردشگر و بازار سرمایه و استعداد را به خود اختصاص دهند.

 

لذا از این جهت است که مدیران اجرایی شهرها برای الگو بردای جهت هرچه زیباتر شدن شهر خود و تبدیل آن به مکانی توریستی و تفریحی سفر به شهرهای دیگر را برای این هدف انتخاب می کنند.

 

برای نمونه می توان به سفر مهندس ﺳﯿﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﻣﯿﺮﻓﺎﻧﯽ شهردار شاهرود با هیئت همراه به بهشهر باهدف الگو برداری و اجرای مدل باغ شاه عباس صفوی (پارک ملت) بهشهر در شاهرود اشاره کرد.

 

اما نکته ایی که نگارنده مقدمه فوق را برای آن  آورده است استفاده از یک ضرب المثل است که : سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد ، چراکه زیبایی های فراوانی در شهر ستان بهشهر وجود دارند که متاسفانه از دید مسئولین دور مانده است و اگر مسئولین بهشهر کمی به داشته های فعلی شهر دقت کرده و قدمی در جهت گسترش آن بردارند می توان امید داشت که بهشهر به نگین استان مازندران تبدیل گردد.

 

با اشارات مطالب فوق به نظر می رسد وجود آبنماهای زیبا در شهرستان بهشهر که بر گرفته از المان های بومی منطقه باشد می تواند در زیباتر شدن شهر کمک کرده و  از آن جهت که کمک شایانی به تلطیف روحیه انسان می کند تا حدودی سلامتی روانی جامعه را نیز بهبود می بخشد.

 

نمونه هایی از آبنماها

 

 

 

 

 

 



 

 

  

دیدگاه شما در مورد : جایگاه آب نما در زیباسازی شهری بهشهر

جایگاه آب نما در زیباسازی شهری بهشهر

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر