صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

مانکن هایی که در تقابل با حجاب، تابو شکنی می کنند

کافی است هوای پیاده روی به سرتان بزند وخیابانی را از ابتدا تا انتها پیاده بروید فقط به نیت دیدن ویترین مغازه‌ها، از‌‌ همان ابتدا مانکن‌های زن ومرد در تیپ وهیکل‌های مختلف جلوه‌گری می‌کنند و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشانند.

کد خبر : 7511

تاریخ انتشار : 27/11/1392 - 13:24


مانکن هایی که در تقابل با حجاب، تابو شکنی می کنند

به گزارش خط امید بهشهر _ چندی است که مانکن های و آدمک های انسان نما با هدف تبلیغ و نمایش نوع محصولات پوشاک،  اعم از شلوار، مانتو، پیراهن، کلاه گیس و.. معضل بزرگی برای دست اندر مردم و دست اندرکاران امر به معروف شده است.

شاید به دلیل بی اهمیتی به این موضوع،  اثرات مخرب نمایش این آدمک ها در معرض عموم نادیده گرفته شده و هنجار شکنی پنهان برای صاحبان حرف و مشاغل در این خصوص ایجاد شده است.

شهری که تا چند سال پیش در آن زن و مرد با پوشش بسیار زیبا و شرعی در حال معاشرت و رفت وآمد هستند، امروز با الگو برداری از این نوع تبلیغ غربی گرایانه، متوجه پیامد های مخرب آن برای خود و فرزندان خود نیستند.
 
کافی است هوای پیاده روی به سرتان بزند وخیابانی را از ابتدا تا انتها پیاده بروید فقط به نیت دیدن ویترین مغازه‌ها، از‌‌ همان ابتدا مانکن‌های زن ومرد در تیپ وهیکل‌های مختلف جلوه‌گری می‌کنند و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشانند.

مانکن‌هایی که اغلب درکنار ورودی مغازه‌ها وفروشگاه‌ها قرار گرفته‌اند و تشخیص واقعی یا ساختگی بودن آن‌ها سخت است. سال‌هاست استفاده از مانکن‌ در فروشگاه‌های لباس رواج پیدا کرده است که در سایزهای مختلف بچگانه، ‌ زنانه و مردانه هستند وهرکدام الگویی مصنوعی برای نوع پوشش ومدل لباس می‌باشند؛ ‌ اما به نظر می‌آید که متاسفانه در مورد نوع پوشش این مانکن‌ها هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد.

از طرف دیگر ، چشم‌ و هم‌چشمی میان مانکن‌ها این روز‌ها رواج پیدا کرده است و هربار هرکدام در تیپ و هیبتی جدید ارایه‌گر مد و الگو هستند که کاملا در جهت مخالف فرهنگ حجاب وعفاف کلامی مسئولان پیش می‌روند اگر به نحوه پوشش زنان خیابانی وافراد منافی حجاب وعفاف نگاهی بیندازیم هیچ تفاوتی با مانکن‌های پشت ویترین‌ها ندارند آن‌ها هم مانتوهای بدن‌نما با ساپورت‌ در رنگ‌های مختلف پوشیده‌اند و آرایش "جیغی" هم زده‌اند پس انتظاری نباید از مصرف کنندگان عامی داشت که متاثر از این الگوسازی هستند؛ ‌هیچ فرقی هم بین مانکن‌های زن ومرد نیست.

مانکن‌های مرد هم درهیبت مردانه با تیپ‌های غربی هستند که‌گاه حتی آن‌ها را باانسانهای واقعی اشتباه می‌گیریم.

از واقعی بودن این مانکن ها این مثال را می توان زد که: چند روزپیش یکی ازدوستان درحالی‌که با تلفن همراه خود صحبت می‌کرد محکم به یکی ازهمین مانکن‌های مرد برخورد کرد به‌قدری واقعی به نظر می‌رسید که بنده خدا از ناراحتی شروع به عذرخواهی کرد بعد تازه فهمید مخاطبش یک مانکن لباس بوده است.
 وقتی که مانکن‌ها و لباس‌های نامتعارفشان را به حال خود‌‌ رها کرده‌ایم از جوانان‌ که تنوع طلبی و الگوپذیری، جزیی از طبع آنهاست چه انتظاری است که مورد مواخذه قرار بگیرند.
حجاب از ارزنده ترین نمودهاى فرهنگى و اجتماعى در تمدن ایرانى - اسلامى است که پیشینه آن به پیش از ورود اسلام مى رسد ولى در فرهنگ اسلامى به اوج تعالى و منتهاى ارزش و اعتبار خود مى رسدو به عنوان پدیده- مذهبى - ارزشى مهمى در تعالیم اسلامى است و توجه به زمینه هاى فرهنگى - اجتماعى به عنوان بستر آن ، بسیار شایسته و لازم است و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش هاى بنیادین و مداوم در خانواده ، مدرسه ، دانشگاه و اجتماع است .

بدیهى است که در کنار شرایط مساعد اجتماعى براى ارزش تلقى کردن و الگو پذیرى این فرهنگ ، نیازمند درونى کردن و نهادینه شدن آن در وجود افراد است که بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدى همه نهادها و دستگاهها به صورت مستمر و هدفمند است .
امروزه نیروى انتظامى جمهورى اسلامى به عنوان ضابط عام دادگسترى وظیفه اصلى در برخورد با جرم عدم رعایت عفاف و حجاب را بر عهده دارد . اجراى قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ، برابر ماده 638 قانون مجازات اسلامى مصوب 13 دى 1384 از جمله وظایف ذاتى نیروى انتظامى به عنوان ضابط قوه قضائیه و مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عمل افرادی که با ظاهر و پوشش نامناسب در ملاءعام عفت عمومی را جریحه دار می کنند جرم محسوب شده و برای مرتکب آن مجازات حبس و جزای نقدی مقرر شده است.

همچنین در صورتی که این مجازات تاثیری در این افراد نداشته باشد مطابق مفاد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی درخواست مجازات تکمیلی و تتمیمی خواهد شد که به موجب آن تا ۵ سال تبعید یا اقامت اجباری در منطقه ای دیگر درخواست می شود.

البته یا دمان نرود که اعمال قانون در قالب برخوردهاى انتظامى و قضائى با هنجار شکنان تنها راه مبارزه با معضلات اجتماعى نیست بلکه در کنار آن و حتى قبل از آن لازم است که همه دستگاهها اعم از دولتى و خصوصى به وظایف خودشان در این جهت عمل نمایند و از همه مهمتر اینکه از طریق توجه به فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر توسط همه مردم و رواج فرهنگ امربه معروف و نهى از منکر همگانى است که مى توان بر این معضل و انحرافات اجتماعى فائق آمد .

 ترویج لباس‌ها و مانتوهایی که باسبک زندگی ما در تضاد‌ند به راحتی روی این مانکن‌ها مشاهده می‌شود. و جای تعجب دارد که هیچ کس نیست که به این مسئله رسیدگی کند.
  چند وقت پیش در یکی از خیابان‌های پرتردد پشت ویترینش مانکن‌های زنی را گذاشته بود که کاملا برهنه و بدون لباس بودند صحنه‌ای ناراحت کننده و تعجب‌آور البته فروشگاه تعطیل بود تا علت این تابوشکنی علنی را جویا شویم فردای آن روز مسئول فروش در مقابل سوال ما، گفت: می‌خواستیم لباس آن‌ها را تعویض کنیم برای همین آن‌ها بدون لباس بودند شاید این یک توجیه منطقی باشد که برهنه بودن عروسک‌های زن‌نما موقتی بوده است اما چرا این‌طورعلنی و آشکار؟! آیا نمی‌شد پشت فروشگاه و به‌دور از انظاراین تعویض لباس صورت بگیرد؟!
درست است که این‌ها عروسکی برای مدل لباس هستند اما ولنگاریسم در تعدد و تنوع آن‌ها نیز جایزنیست. مسئولان بد نیست کمی هم به چنین اوضاعی رسیدگی وتوجه کنند، ‌ زیرا این عروسک‌ها درقالب وهیبت انسان بالغ درجنسیت زن ومرد طراحی شده‌اند که به دلیل نوع پوشش و آرایشی که دارند خود مروج ضدفرهنگ بدحجابی وشل حجابی درجامعه‌اند وبا کمال تاسف هر فروشگاهی برای جذب بیشترمشتری و بازار گرمی به غیراز دخترکان بزک کرده که به عنوان فروشنده در فروشگاه‌ها حاظر می‌شوند ازچنین عروسک‌های منقش شده مصنوعی هم بهره می‌برند.

 
 مطمئنا برخورد با هنجارشکنی و بدحجابی نباید به‌صورت کاریکاتوری در جامعه صورت بگیرد؛ این‌که مردم عادی را به دلیل بدحجابی مواخذه کنیم اما فروشندگان ومروجین این نوع پوشش‌های هنجارشکنانه را آزاد بگذاریم، نه باعقل سازگار است و نه با منطق. چه‌آن‌که نتیجه چنین برخوردهایی تنها از دست دادن نیروهای مردمی که پشتوانه نظام هستند خواهد بود؛ در واقع این نوع برخورد‌ها با جذب حداکثری و دفع حداقلی در تضاد است. به قول «بابا طاهر» که هرچه دیده بیند دل کند یاد…
 وقتی که مانکن‌ها و لباس‌های نامتعارفشان را به حال خود‌‌ رها کرده‌ایم از جوانان‌ که تنوع طلبی و الگوپذیری جزیی از طبع آنهاست چه انتظاری داریم که مورد مواخذه قرار بگیرند، اگرنمی‌توانیم ماهواره‌ها را کنترل کنیم، ‌ مانکن‌های فروشگاه‌ها را که این روز‌ها پیش‌قراولان بدحجابی و هنجارشکنی شده‌اند را می‌توانیم سازمان‌دهی کنیم. اگر واقعا به دنبال اصلاح سبک زندگی در اجتماع هستیم و اگر نه‌‌ همان بهتر که به کنفرانسهای خسته کننده و پر هزینه در این باره بپردازیم تا بیلان کاریمان ما را افرادی فعال نشان دهد.

نظری به فتوای مراجع تقلید در این زمینه:
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره استفاده از مانکن در برخی مغازه‌ها اعلام کرد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به آن، به شرح زیر است:
«پرسش:
در برخی مغازه‌ها جهت جلب مشتری، مانکن دارند که هم عامل تحریک و هم ترویج فرهنگ بیگانه است. حکم سودی که از این طریق بدست می‌آید، چیست؟
پاسخ:
این کار حرام است و درآمد آن نیز خالی از کراهت نیست.»


منبع : دانا

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : مانکن هایی که در تقابل با حجاب، تابو شکنی می کنند

مانکن هایی که در تقابل با حجاب، تابو شکنی می کنند

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر