صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

ایجاد تمدن اسلامی،دفاع یا هجوم؟

کد خبر : 4012

تاریخ انتشار : 01/08/1392 - 10:12


ایجاد تمدن اسلامی،دفاع یا هجوم؟

به گزارش خط امید بهشهر _ این روز ها ما با موجی از تبلیغات و هجوم همه جانبه دشمن در همه عرصه ها مواجه هستیم و با کمی دقت در می یابیم که همه دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متحد گشته و برای جلوگیری ازایجاد یک تمدن اسلامی مبتنی بر اندیشه های ناب محمدی(ص) کمر همت بسته اند.

این خیالی باطل است که فکر کنیم آنها از اراده و عزم خود عقب نشینی و ما را به حال خود رها کنند. حتی در مقاطعی که خود را شکست خورده می نمایانند ، در واقع در حال اجرای طرحی دیگر و توطئه ای سنگین تر هستند

دانشمندان و اندیشمندان غربی در تخصص های متنوع و در مراکز مختلف علمی و راهبردی و همچنین تشکیل کمیته های اقدام در سازمان های نظامی و اطلاعاتی و دیپلماسی ، در حال بررسی و رسد تحولات و روند تکاملی بیداری اسلامی در منطقه و جهان هستند و همواره در حال تغییر و بروز رسانی پارادایم ها و دکترین های گوناگون ، متناسب با شرایط و حالات مختلف منطقه ای و جهانی ،طرح و برنامه ی آماده و بعضا از پیش برنامه ریزی شده ای را بکار می بندند که نمونه های بسیاری از آنها را می توان در همین سالهای اخیر مثال زد.

سرنوشت شوروی سابق و مطالعه در وقایع و اتفاقات قبل و بعد از آن ، سند متقن و محکمی است که بدانیم : دشمن برای این ساعت ، امروز ، امسال ، فردا و فردا های ما نیز برنامه دارد و بطور قطع روند ستیزه جویی خود را در قالب پارادایم های فرصت طلبانه ، کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت بکار می بندد. کما اینکه ما می بینیم، کشوری همانند روسیه، حتی سالها پس از فروپاشی نتوانسته از این مهلکه رهایی یابد و همچنان با غرب دست و پنجه می زند.

  کشور ما همواره راه تدافعی را در همه زمینه ها در پیش گرفته است در حالی که به اعتقاد بنده ، می توان در حین دفاع نیز به هجوم فکر کرد و برای آن برنامه ریزی نمود. با توجه به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب در خصوص" ایجاد تمدن اسلامی " ، تکلیف بر همه اندیشمندان و دلسوزان مشخص شده است و می باید در همین مسیر گامبرداری نمود.  از نکات مهمی که رهبر انقلاب در آسیب شناسی بیداری اسلامی و در جمع علما و اندیشمندان جهان اسلام  به آن اشاره كردند ، لزوم ترسیم هدف بلندمدت و نهایی برای بیداری اسلامی بود. ایشان تأكید كردند: این هدف نهایی، نمیتواند چیزی كمتر از «ایجاد تمدن درخشان اسلامی» باشد.

ایشان با تاكید بر اینكه نباید با نگاه شتابزده و یا بدبینانه به این چشم‌انداز نگریست، در تبیین لوازم تمدن سازی اسلامی، افزودند: استقرار حكومت مردمی بر اساس‌قوانین برگرفته از قرآن، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نو به نوِ بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و بدعت و التقاط، ایجاد رفاه و ثروت عمومی، استقرار عدالت، رهایی از اقتصاد مبتنی ‌بر ویژه‌خواری و ربا و تكاثر، گسترش اخلاق انسانی، دفاع از مظلومان عالم، تلاش و كار و ابتكار، و شكستن حلقه انحصارات علمی و اقتصادی و سیاسی قدرت‌های سلطه گر از شاخصه های تمدن اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگر جوانان خراسان شمالی نیز، «سبك زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فكر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب‌شناسی وضع موجود سبك زندگی در ایران و چاره‌جویی در این زمینه تأكید كردند: پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست كه بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شكل می‌دهد، وسیله‌ای است برای دستیابی به سبك و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.

 ایشان در تشریح مفهوم سبك و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، كسب و كار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف اشاره كردند و افزودند: در واقع سبك زندگی به همه‌ی مسائلی برمی‌گردد كه متن زندگی انسان را شكل می‌دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به نو بودن بحث «سبك زندگی» در ادبیات و فضای گفتمانی كشور، سخنان خود را با نوعی آسیب‌شناسی عینی ادامه دادند و به طرح سؤالات متعدد پرداختند:

چرا فرهنگ كار جمعی در ایران ضعیف است؟ چرا در روابط اجتماعی، حقوق متقابل رعایت نمی‌شود؟ چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟ چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی‌شود؟ الزامات آپارتمان‌نشینی چیست؟ آیا رعایت می‌شود؟ الگوی تفریح سالم كدام است؟ آیا در معاشرت‌های روزانه همیشه به هم راست می‌گوییم؟ دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟ علت برخی پرخاشگری‌ها و نابردباری‌ها در روابط اجتماعی چیست؟ طراحی لباس‌ها و معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟ آیا حقوق افراد در رسانه‌ها و در اینترنت رعایت می‌شود؟ علت بروز بیماری خطرناك قانون‌گریزی در برخی افراد و بعضی بخش‌ها چیست؟ چقدر وجدان كاری و انضباط اجتماعی داریم؟ توجه به كیفیت در تولیدات داخلی چقدر است؟ چرا برخی حرف‌ها و ایده‌های خوب در حد حرف و رؤیا باقی می‌ماند؟ ساعات كار مفید در دستگاه‌ها چرا  كم است؟ چه كنیم ریشه‌ی ربا قطع شود؟ آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده‌ها به طور كامل رعایت می‌شود؟ چرا مصرف‌گرایی برای برخی افتخار شده است؟ و چه كنیم تا زن هم كرامت و عزت خانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟

در تاریخ بشری ُ ایرانیان نقش برجسته ای در تمدن داشته اند و اوج این تمدن در دوران پس از اسلام بوده که می توان اشارات و نمونه های بسیاری را یادآوری نمود.

وقتیکه به زکریای رازی دستور داده شد که بهترین نقطه بغداد را از حیث آب و هوا برای بنای بیمارستان انتخاب نماید او برای اینکار، امتحانی بعمل آورد. نقاط مختلف شهر را در نظر گرفت و در هر نقطه ای قطعه گوشتی را آویزان کرد و آن نقطه ای که گوشت دیرتر در آن عفونت برداشت اجازه دادکه بیمارستان را در همان نقطه بنا کنند.در همان زمان که در ممالک اسلامی پزشکان با معلومات عالی شان بر بالین بیمار ایستاده و درباره ویروسها بحث می کردند، در اروپا پزشک چیزی نبود جز یک دعا خوان از روی کتاب های دستوری.

امیر بخارا یک طبیب معروف را به دیار خود دعوت کرد، او نپذیرفت و گفت: چهارصد شتر برای حمل کتابهای خود لازم دارد.تالیفات جمال الدین الحافظ را با روزهای عمرش تطبیق کردند، به طور متوسط روزی نه دفتر نوشته بود و نکته جالب اینکه غالب این تالیفات در چندین مجلد بوده است!!!!!!.کتب پزشکانی مثل بوعلی سینا تا اواسط قرن ۱۷ میلادی مورد اعتماد اغلب دانشگاههای اروپا بود.

شش صد سال قبل کتابخانه دانشگاه طب پاریس، کوچکترین کتابخانه دنیا بود، این کتابخانه فقط دارای یک کتاب بودو این کتاب نیز نوشته یکی از دانشمندان مسلمان بود.

در کتاب تاریخ عرب: ابن خطیب، طبیبی بود که به مقام وزارت رسید. از قرن چهاردهم میلادی که مرگ سیاه، اروپا را درو می کرد و مسیحیان حیرت زده، طاعون را قضا و قدر می دانستند، این طبیب ضمن رساله ای، فرضیه مسری بودن طاعون را ثابت کرد.

ابن ابوالمحاسن طبیب چنان به کار خود اعتماد داشت که آب آوردگی چشم یک مرد یک چشمی را عمل کرد.

کنیزی، فلج هستریک داشت و طبیب خلیفه او را احضار کرد، و چنان کرد که می خواهد در مقابل حاضرین لباس از تن او در آورد،کنیز تقلا کرد که لباسهای خود را حفظ کند، که براثر این تقلا فلج او برطرف شد.

ابن سینا می نویسد: ما باید در نظر داشته باشیم که موفقیت آمیزترین روش معالجه بیمار آن است که نیروهای فکری و ذهنی بیمار را نیز در مبارزه بر علیه بیماری تقویت و تهییج کنیم. محیط بیمار را با صفا و با روح و با موسیقی مطبوع ترتیب دهیم و امکان همنشینی با کسانی که به آنان علاقه مند است را برایش فراهم کنیم.

گوستا ولوبون می گوید: مشهورترین جراح مسلمان ابوالقاسم قرطبی است که درسال ۱۱۰۷ میلادی وفات یافته و او کسی است که بسیاری از آلات جراحی را اختراع کرده است و شکل آنها را درکتاب خود ترسیم کرده است.

رهبر فرزانه انقلاب با در نظر گرفتن پیشینه درخشان ایران و اعتقاد و آگاهی از شرایط و توانمندی های موجودُ در مباحث " بیداری اسلامی ، تمدن اسلامی ، دشمن شناسی ، جنگ نرم ، اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی ، جوانان ، نخبگان و دانشجویان و همچنین مسائل مختلف سیاسی ، مسیر تعالی را شفاف و نمایان نموه اند و ما می توانیم با بهره گیری از این ذخیره معنوی و الهی ، گام های موثری را در عرصه های مختلف کشور و در محدوده شهرمان برداریم.

نویسنده : احمد مین باشی
منبع : بلاغ

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : ایجاد تمدن اسلامی،دفاع یا هجوم؟

ایجاد تمدن اسلامی،دفاع یا هجوم؟

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر