صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ
در گفت‌وگو با کارگردان جوان مازندرانی مطرح شد

فقر نمایش‎نامه‎های بومی در مازندران/ جایگاه مفقوده فرهنگ‌سرا در استان

کارگردان جوان چالوسی با بیان اینکه بیشتر نمایش‌هایی که به روی صحنه می‌رود از متون خارجی است و آنها بیشتر برای فرهنگ خودشان نوشته‌اند، گفت: این در حالی‌ است که این توانایی در بین نویسندگان بومی و مازندرانی وجود دارد.

کد خبر : 35407

تاریخ انتشار : 02/09/1394 - 09:28


فقر نمایش‎نامه‎های بومی در مازندران/ جایگاه مفقوده فرهنگ‌سرا در استان

به گزارش خط امید بهشهر، استعدادهای هنری در مازندران همواره زبانزد عام و خاص بوده و مازندران بزرگان زیادی را در وادی فرهنگ و هنر پرورش و به جامعه تحویل داده است که منشاء تحولات بسیار نیکو و ارزشمندی در حوزه فرهنگی و هنری بوده‌اند.

اکنون این راه هم‌چنان ادامه دارد و نسل‌ جوان علاقه‌مند به فرهنگ و هنر با تلاش و جدیت فراوانی سعی در کسب تجربه برای رشد و ترقی در این وادی دارند تا راه پیشکسوتان این عرصه را ادامه داده و چراغ فرهنگ و هنر مازندران زنده بماند.

مرتضی رمضان‌زاده متولد 1360 از شهرستان چالوس فعالیت هنری خود را از سال 1374 در عرصه نمایش و در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر آغاز کرده است و گام در وادی فرهنگ و هنر گذاشت و اکنون پس از سال‌‌ها کسب تجربه‌های تئوری و عملی در کسوت کارگردانی جوان مشغول به فعالیت است.

آثاری نمایشی همچون «شوپه»، «دار واش»،«کوچ ما جنگل ما»، «یک‌روز در پاسگاه» و نمایش اولیه «پرت» و نیز نمایش‌های طنز از جمله آثار وی در حوزه نمایشی است.

«مسافر شهر غریب»، «واقعیت تلخ»، «قلب شنی»، «انعام»، «بسیارند» (برگزیده جشنواره بیست و پنجم در جنگ نرم)، «یک اتفاق ساده»، «رویای سوخته» (برگزیده بهترین کارگردانی در جشنواره استانی برکت)، «مستند مازندران ما» و «لذت تلخ» نیز از آثار تلویزیونی و سینمایی وی است.

* مشوق هر انسانی، عشق است

این کارگردان جوان چالوسی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه پس از مدتی در عرصه نمایش، گرایش به دنیای تصویر و فیلم کوتاه آوردم، اظهار کرد:‌ من از زمان نوجوانی علاقه شدیدی به عالم هنر، فیلم، نمایش و بازی‌گری داشتم، از مدرسه و کلاس پرورشی آن زمان، نمایش را شروع کردم و نخستین کار من در مدرسه نمایشی تحت عنوان «صندوق راز» به نویسندگی و کارگردانی خودم بود که این کار موجب تشدید عشق و علاقه‌ام به وادی هنر شد.

وی با بیان اینکه مشوق هر انسانی، عشق است و عشق به کار مورد علاقه می‌تواند سختی‌های کار را آسان کند، افزود: وقتی فیلم من جایی اکران می‌شود، ارتباط با مخاطب برای من خیلی مهم است و اگر حتی یک بیننده از من و فیلمم راضی باشد، برایم بسیار اهمیت دارد و خدا را شکرگزار خواهم بود که حداقل توانستم با زبان سینما و هنر با مخاطبان ارتباط برقرار کنم، این شیرین‌ترین لحظه کارم است، زیرا من با هنر زندگی می‌کنم و به عبارتی «من جانم شود هنر، هنر جانم شود؛ گر بینی هنر این است، هنر کارم شود.»

رمضان‌زاده با تأکید بر اینکه یک هنرمند باید عاشق هنر باشد، بیان کرد: ما لحظه‌های عمر خودمان را باختیم تا در فعالیت‌‌های هنری خود ضمان باشیم ولی متأسفانه برخی‌ها کارهایی می‌کنند تا سرافکنده‌ شویم و به اهداف‌مان نرسیم ولی ما ناامید نیستیم و از حرکت و تلاش دست بر نمی‌داریم.

* هنرمندان چالوسی مظلوم واقع شدند

وی نقش مسئولان در فرهنگ و هنر را بسیار تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: سوالم از مسئولان این است که چطور در شهرستان چالوس، از فرهنگ و هنر سراغی گرفته نمی‌شود و هنرمندان در هر زمینه‌ای مظلوم واقع‌شده‌اند.

این کارگردان جوان مازندرانی با تأکید بر اینکه مشکلات عرصه هنری در چالوس نیاز به نگاه ویژه مسئولان دارد، افزود: مسئولان خیلی کم سراغ ما را می‌گیرند و مجدد به فراموشی سپرده می‌شویم، این ناملایمات‌ها و شانه خالی کردن‌ها موجب دلسردی و نگرانی هنرمند می‌شود و دل آدم می‌سوزد که عمر خودمان را در راستای فرهنگ و هنر می‌گذاریم اما توجه لازم به هنرمندان نمی‌شود.

* باید وقف هنر شد

وی سقف آرزوها‌ی هر کس در هنر به ثمر رسیدن تلاش‌های او برشمرد و بیان کرد: پیشنهاد من به هم‌شهریان‌ گرامی و کسانی که علاقه‌مند به بازیگری هستند این است که در ابتدا خیلی دقیق تحقیق کنند و سپس وارد گود هنر شوند، هرکسی که می‌خواهد وارد عرصه هنر شود بداند این کار سختی‌های فراوانی دارد و باید همه وجود خود را برای هنر بگذارد و خود را وقف هنر کند.

رمضان‌زاده تصریح کرد: یک‌هنرمند باید برای مردم جامعه، الگوی خوبی باشد، چون مردم از او توقع دارند؛ اگر مردم از کارهای هنری ما راضی نباشند، آن وقت تلاش‌های ما بی‌فایده است، پس باید به اندیشه مردمی احترام گذاشت، زیرا هنرمند متعلق به مردم است و باید برای دل مردم آثار هنری خوبی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیون محتوای لازم را ندارند و کارها بسیار ضعیف هستند، اظهار کرد: باید تلاش کرد آموزش مورد نیاز در زمینه هنر را بیاموزیم و تجربه کسب کنیم، البته در این عرصه کمی شانس هم می‌تواند کمک‎کننده باشد و بتوان از فرصت‌‌ها استفاده بهینه کرد.

* سینما، صنعت و تجارت است

این کارگردان جوان مازندرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برای کارگردانی یا بازیگر شدن هرگز دیر نیست، اضافه کرد: علاقه‌مندان به این وادی باید با هدف گام بردارند و از خیال‌پردازی و رویاپردازی پرهیز کنند و واقعیت‌ها را ببینند؛ سینما، صنعت و تجارت است که با هنر تلفیق می‌شود، باید مراقب چرخ‎دنده‌های صنعت سینما بود، اگر بدون تجربه و آگاهی لازم وارد این عرصه شویم، سرخورده خواهیم شد، من از هنرمندان می‌خواهم که بیش از پیش دست در دست یکدیگر بگذارند و یاری‌گر هم باشند تا همواره آثار شاخصی را شاهد باشیم.

وی نداشتن سالنی برای تمرین و اجرای تئاتر را از مشکلات موجود در منطقه عنوان کرد و گفت: به همین خاطر هنرمندان پیشکسوت تئاتر نمی‌توانند کار کنند، وقتی فرهنگ‌سرایی وجود نداشته باشد چگونه هنرمندان آثار خود را به نمایش بگذارند، در غرب استان مازندران هنرمندان پیشکسوت زیادی داریم که در کنج خانه‌های خود نشسته‌اند و با هنر فاصله گرفتند، باید زمینه‌های دلگرمی را برای حضور ارزشمندشان فراهم شود تا تجربه‌های گران‌بهای خود را به نسل جوان منتقل کنند.

رمضان‌زاده همچنین با بیان اینکه بیشتر نمایش‌هایی که به روی صحنه می‌رود از متون خارجی است و آنها بیشتر برای فرهنگ خودشان نوشته‌اند، گفت: این در حالی‌ است که این توانایی در بین نویسندگان بومی و مازندرانی وجود دارد تا آثار ارزشمند و با محتوایی را برای فرهنگ و هنر خودمان به نگارش در بیاورند و مخاطبان بیشتری را با هنر آشتی داد.


منبع : فارس

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : فقر نمایش‎نامه‎های بومی در مازندران/ جایگاه مفقوده فرهنگ‌سرا در استان

فقر نمایش‎نامه‎های بومی در مازندران/ جایگاه مفقوده فرهنگ‌سرا در استان

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر