صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ
نماینده شرق مازندران در بازدید از دفتر بلاغ:

ربیع فلاح در مازندران هم‌دلی به‌وجود آورد/مردم هیچ سودی از تغییر استاندار نمی‌برند/تضعیف شورای نگهبان در ردیف مفسد فی‌الارض است

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید نگاهمان را در حوزه اقتصاد مشخص کنیم داستان‌های ما توی این چه کنم چه کنم‌ها وعدم برنامه ریزی برای نگاه واحد در داخل کشور است.

کد خبر : 31231

تاریخ انتشار : 31/06/1394 - 19:00


ربیع فلاح در مازندران هم‌دلی به‌وجود آورد/مردم هیچ سودی از تغییر استاندار نمی‌برند/تضعیف شورای نگهبان در ردیف مفسد فی‌الارض است

به گزارش خط امید بهشهر، احمدعلی مقیمی، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در بازدید از پایگاه اطلاع‌رسانی بلاغ، در زمینه مسائل اقتصادی اظهار کرد: درحوزه اقتصادی داخل کشور دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه  نگاه به بیرون باشد با این ادله که هزینه‌ها گران شد و برای ما نمی‌صرفد در داخل تولید کنیم و نگاه به واردات دارند و می‌گویند از طریق واردات می‌توانیم مایحتاج خود را چه در حوزه روزمره و معیشتی و صنعت و دیگر موارد بدست بیاوریم.

وی افزود: نگاه دوم این است که ظرفیتی در داخل کشور داریم و باید تلاش کنیم و فلسفه انقلاب خودمان را که استقلال باشد حفظ کنیم که از منابع انسانی و از دانش فنی بتوانیم نگاه به درون داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت‌های داخل مشکلات خودمان را در عرصه اقتصاد حل کنیم که ما به آن اقتصاد مقاومتی می‌گوییم، از نظر ما راه اول منسوخ است و با هویت و اصالت انقلاب ما مغایرت دارد و هم در این دنیای روزمره پرآشوب اگر بخواهیم روی استقلال خودمان ذره‌ای عقب‌نشینی کنیم، صریحاً تحریم را می‌آورند وسط و کارای دیگری انجام می‌دهند و مشکل‌مان را صدچندان می‌کنند و این عدم نگاه واحد در حوزه ملی باعث می‌شود، تا در تمام سطوح زیردستی، روز به روز عقب‌گرد کرده و به‌تدریج رو به قهقرا برویم.

تاخیر در استفاده از ظرفیت‌های مازندران، ظلم به کشور است

مقیمی با اشاره به سرعت گذشت زمان و برنامه‌ریزی غیرمنسجم ما، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های قابل توجهی داریم چون نگاه واحد نداریم، سیال هستند و می‌مانند و این فرصت‌ها از دست می‌رود. الحمدلله استان مازندران از استان‌هایی است که خداوند بزرگ هر چهار اقلیم را در آن قرار داده است.

وی تصریح کرد: هم دشت، کوه و دریا و ساحل داریم و با وضع کنونی متاسفانه نمی‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. ما اول اگر بخواهیم به یک نقطه مطلوب  برسیم، باید ظرفیت‌های خودمان را حساب کنیم.

مقیمی اضافه کرد: در استان چه ظرفیت‌هایی داریم و باید برای نقدسازی آن برنامه‌ریزی کنیم و اگر در تئوری بیاوریم، ما در افق 1404 و 5 ساله دوم برنامه داریم و اسناد هم موید این واقعیت است، اما باوجود وجود سند توسعه، این مکتوبات هیچ وقت عملی نمی‌شود، مازندران ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه نفت و گاز دارد و دو چاه حفر کردیم و به نفت رسیدیم، 45 حلقه چاه در دستور کار است و چاه سوم را با اصرار فراوان از وزیر مجوز گرفتیم.

وی ادامه داد: بخشی هم میادین مشترک هستند و دیگران از آن بهره می‌برند و ما کاری نکردیم، ظرفیت دیگر استان در گردشگری و میراثی است که تقریباً دو سوم این ظرفیت در شرق مازندران است و بکر و دست‌نخورده است.

مقیمی گفت: یک ظرفیت معادن داریم، که می‌تواند الان تو اوضاع و احوال  کشورهای حوزه خلیج فارس، به‌خوبی از آن استفاده کرد که آن هم راکد است.

وی یادآور شد: ظرفیت بسیار خوبی به نام توریست درمانی داریم. بسترهای آن تا حدودی آماده است. کشورهای خلیج فارس سالیانه 50 میلیارد دلار هزینه درمان‌شان را در اروپا می‌پردازند. ما می‌توانیم با توجه به ظرفیتی که داریم، 10 درصد آن را جذب کنیم که می شود 5 میلیارد دلار و این رقم 2.5 برابر هزینه ارزی وزارت بهداشت و درمان ما است که ما غافل هستیم. در حوزه صنعت باز هم به دلیل بسترهایی که  داریم، بندر امیرآباد که پس کرانه آن 2 هزار و 160 هکتار است و بقیه بنادر به 50 هکتار هم نمی‌رسند، چون بندر نسل سومی است، لجستیکی و دارای حمل و نقل است و می تواند بستر ساخت و ساز کارخانجات تولیدی باشد که گام بلندی است در جهت خودکفایی و این امکانات را بندر دیگری ندارد و با بندرامیرآباد، بندر کانونی هستیم و این بندر می‌تواند مانند بندرعباس نقش ایفا کند و به همین منظور این بندر را درست کردند. هم  پدافند غیرعاملش را دیدند و شورای امنیت ظرفیت حوزه امنیتی آن را دیده و بالاخره این بندر ظرفیت بسیار خوبی دارد و در حال حاضر از حداقل این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود. فراموش نکنیم که حتی در آستاراخان هم بندری به این بزرگی وجود ندارد.

الویت توسعه مازندران دستخوش بی برنامگی‌هاست ‎

مقیمی در ادامه به تشریح توانمندی‌های دیگر مازندران پرداخت و اظهار کرد: ظرفیت سوم، ظرفیت کشاورزی است. هیچ سالی کشاورزی در جمهوری اسلامی در اولویت نبوده و علی‌رغم شعارهایی که داده می‌شود، بودجه سنواتی را طوری می‌بندند که گویای در اولویت نبودن کشاورزی است. تکیف ما در محورهای رشد و توسعه استان مازندران معلوم نیست. صنعت، گردشگری یا کشاورزی،کدامیک اولویت نخست ماست تا جهت‌گیری 
امریکای مستکبر تنها به دلیل منافع نامشروع خود، بدون کوچک‌ترین توجه به اصول انسانی و حقوق بشر، هزاران کیلومتر فراتر از مرزهای خود به افغانستان، عراق، سوریه و یمن حمله می‌کند.
و تصمیم‌گیری ما با مشکلات کمتری مواجه باشد. در حوزه کشاورزی، ما اگر زیرمجموعه‌اش را ببینیم، شیلات یک بستر خوبی است. پرورش ماهیان خاویاری که الان هر یک کیلوگرم خاویار چیزی حدود 6 هزار بشکه معادلش برای ما سود آوری دارد، چرا به این سمت نمی‌رویم. بسترهایی در مازندران آماده شد که دولت‌های قبل به آنها اهتمام کردند و راه آنها همچنان ادامه دارد آنچنانکه اخیراً آقای جهانگیری یک پروژه شیلاتی آن را افتتاح کرده و این طرح بسترش در تمام شهرهای مازندران بویژه شرق مازندران برای سرمایه‌گزاری آماده است.

وی افزود: پرورش ماهیان در سبد با توجه به بستربدون هزینه دریا، کار پر سودی است. ما باید موانع محیط زیستی جنگل و مراتع را رفع کنیم. مشکل دیگری که ما فکر می کنیم باید به آن بپردازیم، مهار آبهای سطحی است. ببینید استان مازندران 4 میلیارد متر مکعب آب هایش به دریا می رود و استان گیلان 6 میلیاد متر مکعب به دریا می رود. سالیانه 10 میلیارد متر مکعب آب به دریا می ریزد و باز هم می گوییم خشکسالی داریم و باید این آب‌ها را سامان بدهیم.

کشف و نقدسازی استعداد آمایش سرزمینی، مهم‌ترین وظیفه مسئولان است

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس اضافه کرد: دامداری در شرق مازندران در زمین‌هایی که معروف به هزارجریب است و در آن محصولی کشت نمی‌شود و بیشتر برای دامداری و مرغ‌داری مناسب است، باید محور اقتصادی آن منطقه قرار بگیرد. اما باید پرسید که با صنعت دامداری و مرغداری ما چه کرده‌اند. هنوز یارانه شیر سال 93 پرداخت نشده، آنوقت انگیزه ایجاد می‌شود که دامداری‌ها بیایند و به سمت تولید بروند؟ باید ابتداء ظرفیت‌های خود را کشف کنیم و سپس بر مبنای آمایش سرزمینی برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر، چون ظرفیت‌ها کشف نشده، نمی توانیم برنامه‌ریزی‌های خود را عملیاتی کنیم، البته در کاغذ و دفتر زیبا نگاشته می‌شود و جای تعجب ایجاست که ما قانون‌های خوبی برای رشد و توسعه داریم. باید از کارشناسان خبره در حوزه برنامه‌ریزی عملیاتی و از خرد جمعی و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. این بدین معنی است که خود را محصور و محدود به عده خاص و گروه خاصی نکنیم. نمایندگان مجلس دارای ظرفیت خوبی در سطح قانون‌گذاری و در کسب منابع ملی برای جبران عقب افتادگی‌ها هستند.

در کمیسیون عمران، بالاترین اعتبارات وجود دارد که عضویت در آن یا فرصت است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 70 درصد پول و اعتبارات کشور در بخش عمرانی است، ورود خود به این کمیسیون را هدفمند و برای عمران و آبادانی شرق مازندران ذکر کردو یادآور شد: علی‌رغم مغایرت رشته تحصیلی و گرایش فردی‌ام که بیشتر فرهنگی و سیاسی است، با ورود به کمیسیون عمران طی دو دوره هشتم و نهم مجلس، زیرساخت‌های توسعه در شرق استان به‌وجود آمده در بسیاری از نقاط، زیرساخت‌های ما رو به اتمام است. راه روستایی و آب روستایی و جاده مزارع در شرق مازندران، روستایی نداریم که سواری نرود. درست است که برخی از این راه‌ها آسفالت نیست ولی در اکثر آنها راه‌های مناسبی احداث شده که ماشین سواری می رود. الحمدلله مردم اقبال پیدا می‌کنند برای زندگی در روستا و بلحاظ امنیت روحی و روانی، گسترش دامداری ها زیاد شد. در حوزه سیاه ریشه، سرمایه گذاری شد. 

مقیمی خاطرنشان کرد: دامداری‌ها احیا شد که ما بتوانیم با وضعیتی که وجود دارد تامین آبی، که با بهره‌برداری ازسد گلورد مشکلات را حل کنیم. ایجاد زیرساخت‌های ریلی و راه آسفالته و راه شوسه ما راضی‌کننده است. با وضعیت کنونی پولی و نقدینگی کشور، 15 زیرگذر در استان وجود دارد که 11 عدد آن در شرق مازندران احداث شد. چهار خطه‌های ما چه نکا به نیروگاه و بهشهر به بندر فعال هستند و چهار خطه دیگراز بندر به رستمکلا  و همچنین راه گلوگاه به دامغان از بن بست خارج می‌شود. به شکر خدا، هیچ پروژه‌ای در شرق مازندران خوابیده و راکد نیست.

اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نمی‌شود

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه به روستاها در مبحث اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: قدیم‌ها این بود که تقریباً بخش اعظم روستاهای ما، مایحتاج  زندگی مرغ و تخم مرغ و گندم و نان را تهیه می‌کردند. خودکفا بودند. وقتی زندگی ماشینی آمد و یک‌کمی قیمت‌ها پایین و بالا رفت، روستائیان از تولید ضروریات خود دست کشیدند. اما امروزه مردم دوباره به سمت تولیدات سنتی رو آورده‌اند. تولیدات سنتی دیگر دارای مواد شیمیایی و هورمون‌های متفاوت نیست.

وی افزود: ما باید حواس‌مان باشد که با کمترین کج‌سلیقگی آنچنانکه در بحث آنفلونزای مرغی، که براساس حدس و گمان‌ها بود، به تولیدکنندگان خرده‌پا و مردم علاقه‌مند به تولید، که بدون دریافت تسهیلات روی پای خود می‌ایستند، دچار خسارت براساس تصمیمات غیر هوشمندانه ما نشوند، آنچنانکه در قضیه اخیر در مازندران ، خسارات جبران‌ناپذیری به مردم بویژه روستائیان وارد آمد که غیر قابل بخشش است.

رفتار نابجا، مرغداری سنتی مازندران را به خاک سیاه نشاند

مقیمی در همین ارتباط افزود: وقتی در دنیای صنعتی یک عده صنعت‌گر، مرغداری و کشتارگاه‌های بزرگ زدند، باید به خارج شهرها منتقل شوند. در حادثه اخیر، مطرح کردند در یکی از روستاها آثاری از آنفلوآنزای مرغی در مرغ‌های خانگی و محلی مشاهده شد. حال 
با نگاهی به استراتژی نظام سلطه آمریکا، می‌توان به توطئه امریکا در ایجاد اختلاف بین مسئولان کشورمان پی برد.
ما نمی‌گوئیم این یک طرح برای تضعیف مرغداری در برابر مرغداری صنعتی بود. طبق قانون عمل کردند و تا شعاع یک کیلومتری شروع به از بین بردن مرغ‌های محلی و خانگی کردند و تا شعاع 400 کیلومتری گلوگاه را قرنطینه اعلام کردند. بعد به این همه تذکراتی که در مجلس داده شد،‌ بالاخره هیچ یک از این آقایان اعلام نکردند که در مرغ صنعتی ما هم همچین موردی وجود داشت یا تنها در مرغ خانگی بود و تنها مرغ‌های خانگی می‌بایست قربانی می‌شدند؟!. بزرگترین اشتباه این بود که این بیماری را رسانه‌ای کردند. اگر بر فرض در یک روستا ویروس دیده شد، می‌توانستند با آن برخورد کنند و بقیه کارها را در آرامش و بدون برهم زدن امنیت خاطر مرغداران محلی پیگیر می‌شدند و نیازی به این همه جار و جنجال و خسارات نبود. 

وی بیان کرد: متاسفانه از این رهگذر آنهایی که سرمایه‌گذاری‌های هماهنگ شده با مافیای حوزه صنعت مرغ انجام داده بودند، منتفع شدند و این خسارت متوجه چند استان و در راس آنها مازندران وارد شد و هیچ کسی هم در قبال پرسش‌های متعدد حتی مجلس، پاسخگو نبود و این داستان هر چند سال یکبار تکرار می‌شود.

مقیمی گفت: الان می گویند مرغ استان مازندران آلوده است مصیبت وارد شده را برطرف کنیم اینها اثرات خود را می گذارند این منفعت را استان هایی که به مرکز وصل هستند می برند و متاسفانه این جا باید والی استان با اقتدار وارد عمل می‌شد و منع می کرد و ممنوعیت خروج مرغ از استان را لغو می کرد. وقتی  خودش می دانست چنین بیماری وجود ندارد، می‌بایست قاطعانه در مقابل این مسئله وامی‌ایستاد. بخشی از مرغداری های ما تلفات زیادی دیدند و این ضرر را تمام استان مازندران کرد.

روزمرگی و نداشتن برنامه متوازن توسعه پایدار، مشکل اساسی مازندران است

وی شرط اصلی توسعه متوازن و پایدار مازندران را در وجود سند توسعه و ثبات مدیریت‌ها بویژه ثبا کارشناسان خبره ذکر کرد و ادامه داد: توسعه استان رخ نخواهد داد. چون توسعه پایدار منوط به پایداری نیروی انسانی‌اش است. دولت‌ها  که عوض می‌شوند، دنیا این را حل کرده و هر دولتی عوض می شود تعداد شخصیت سیاسی را مشخص کرده عوض می شوند، حتی معاونین مالی‌شان 10 تا 20 سال با آمد و رفت وزراء تغییر نمی‌کنند. الان دو سال از عمر دولت گذشته، اما همچنان به دنبال این هستند کدام بخشدار و فرماندار و کدام مدیر را جابه جا کنند. این دولت در بخش قابل توجهی از مدیران بازنشسته استفاده کرد. طبیعی است که این نیروها حرکت آنچنانی و تصمیم گیری آنچنانی را ندارند که باید در اتاق فکر ازآنها استفاده شود. طبیعت سن بالا در این است که شجاعت تصمیم گیری پایین می‌آید و انسان محافظه کار می‌شود.

مقیمی افزود: ما الان در پیچ تاریخی قرار داریم، باید به سرعت از این پیچ تاریخی عبور کنیم. باید با نسل جوان فرهیخته دارای دانش بالا و ظرفیت و انگیزه خوب از این پیچ تاریخی عبور کنیم. تا الان گرفتار جابه جایی افراد هستیم. اگر مدیریت لرزان باشد، دست به کار نمی‌رود. می‌گوید من که نمی‌توانم برنامه میان مدت و کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشم.

وی اضافه کرد: برنامه هایی که روی کاغذ نوشته است در حوزه برنامه 5 ساله و چشم انداز 20  ساله منابع می خواهد که منابعی برای ما تعریف نشده،  بودجه‌ها تخصیص نیافت، بودجه‌های قابل توجهی را ابلاغ نکردند، بر این اساس ما فکر می‌کنیم باید اول وضعیت خودمان را در کشور و استان مشخص کنیم. هر دولتی که سرکار می‌آید، مردم باید مطمئن باشند که  سیستم کار می‌کند آدم‌ها کار نمی‌کنند، بایگانی آدم‌ها مغز آنهاست. توسعه پایدار صورت نمی‌گیرد مگراین که کارها را از زیربنا حل کنیم.

مقیمی بیان کرد: البته هر استانی بخواهد در حوزه استانی خود بخشی از پست‌های خود را نگه دارد، دولت مرکزی این اجازه را نمی دهد و این باید در سطح کلان حل شود که با مصوبه جدیدی که مجلس داشت بخشی با بکارگیری بازنشستگان حل کرد و امیدواریم شورای محترم نگهبان هم آن را تایید کند و به اجرا برسد، ولی این مشکل را دولت‌ها باید حل کنند.

واردات و قاچاق کالا، مالیخولیای تولید و عامل فلاکت اقتصادی

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس، واردات و قاچاق کالاها را یکی از مشکلات و چالش‌های کشور و مازندران دانست و گفت: در سال حدود  28 میلیارد کالای قاچاق وارد کشور می شود. مبادی آن مشخص است و می شود اگر اراده‌ای باشد، می توان  جلوی آن را گرفت. مگر می‌شود همه سواحل ما در اختیار نظام نباشد. چرا جلوی آن گرفته نمی‌شود؟  چون اراده‌ای وجود ندارد. اگر اراده‌ای توام با اقتدار وجود داشته باشد، وقتی کالا وارد می‌شود شما 28 میلیارد خسران و ضرر و زیان بر جامعه اقتصادی ایران وارد کردید و بخشی که از مبادی ورودی صحیح و درست وارد می شود، این قدر کالا بی کیفیت است که آدم‌ها نمی‌توانند به سراغشان بروند.

وی خاطرنشان کرد: استاندار باید پیگیر عدم ورود کالاهای قاچاق به استان باشد. اگر ورود کالاهای سطح پایین و معیوب به کشور همچنان ادامه یابد، کلیه مراکز و واحدهای تولیدی کشور به همین میزانی 
برخی نزدیکان آقای رئیس جمهور می‌گویند که عده‌ای از نمایندگان مجلس با پول این و آن به مجلس راه یافتند، مدارک خود را در اختیار قوه قضائیه قرار بدهند تا با این اظهارات غیرمسئولانه، شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی را زیر سئوال نبرند.
که باقی مانده‌اند، نیز تعطیل می‌شود. نکته‌ای که ذکرش در اینجا ضروریست، موضوع برنج تولیدی مازندران است. در فصل برنج در دولت قبلی و فعلی مصوبه داریم یک تا دو ماه قبل از برداشت و بعد از برداشت برنج، نباید هیچ‌گونه برنجی وارد کشور شود. متاسفانه به این مصوبه به خوبی عمل نمی‌شود، حتی دولت در سبد کالا از برنج داخلی استفاده نکرده بود که پس از اعتراض‌های متعدد، این اتفاق افتاد. این دیگر مشکل آمریکا و منابع نیست همین که داریم می خواهیم توزیع بکنیم مشکل مدیریتی است .

مقیمی اضافه کرد: بحث دیگری که ما در حوزه کشاورزی داریم این است که هنوز با روح و روان و سلول ما کشاورزی عجین نشده که اگر بشود، این اتفاقات دیگر نباید بیفتد، در همین بندرامیرآباد وقتی گندم وارد می‌شود، فرض کنید در می‌آید کیلویی 1100 تومان و از کشاورز کیلویی 800 می‌خرید، چرا؟ در صورتی که کیفیت گندم ما بالاتر است. بیایید از کشاورز 1000 تومان بخرید بگذارید کشاورز انگیزه بگیرد. 

وی گفت: کالا وارد می‌کنید و می‌گویید کالای داخل برای ما گران‌تر می‌ایستد، نتیجه این تفکر می‌شود نابودی تولیدکننده داخلی و فلج شدن کشاورزی و تشدید بیکاری و از بین رفتن سرمایه‌های ملی و بهم ریختن کانون خانواده. ممکن است تنها فقط مابه‌التفاوت قیمتها لحاظ شود و دهها مصیبت دیگری که بوجود می‌آید، نادیده گرفته شوند. بنابراین باید به این نکته اساسی اشاره شود که از مقتضیات اقتصاد مقاومتی، نگاه به درون کشور و شکوفاکردن اقتصاد داخلی است که در واقع نجات ایران اسلامی از چالش‌های اقتصادی، نفی نگاه به بیرون و طرد تفکر صرفه بودن واردات در مقابل تولید داخلی است.

مقیمی افزود: مجلس هم برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبات خوبی دارد و موانع رفع تولید را در چند ماه قبل تصویب کرده و هنوز دولت نتوانسته آن را اجرا کند. همکاری و همیاری دولت هرچه در این خصوص لایحه بیاورد مجلس امادگی دارد .

وی یادآور شد: مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی را که برای دولت بار مالی دارد، به تصویب برساند، اما اگر لایحه از سوی دولت بیاید، مجلس هیچ اباهی برای تصویب لوایحی که رفع مشکلات مردم را مورد هدف قرار داده، ندارد. مجلس آمادگی آن را دارد که هر جا خلائی وجود داشته باشد چون سال همدلی و هم زبانی است همدلی کند.

از شیطنت استکباری امریکا هیچ کم نشد و امریکا همچنان شیطان بزرگ است

مقیمی در بحث توافق هسته‌ای به مواردی اشاره کرد و گفت: بخش مذاکره متعلق به دولت نیست و دردولت‌های قبلی شروع شده و در این دولت  پررنگ‌تر شد. حضرت آقا اجازه داده فقط در حوزه هسته‌ای مذاکره کنند. مذاکرات در سه مرحله به این جا رسید توافقات اولیه شفاهی انجام شد. به چند مطلب باید توجه شود:

اولا حضرت آقا پیشنهاد کردن و ما مقلدشان  هستیم و تبعیت می‌پذیریم و مذاکره کنندگان فرزندان انقلاب و شجاع و مومن هستند و ما همه اینها را به دیده منت قبول می‌کنیم  با توجه به همه این صفتی که به این عزیزان دادند، فرمودند مواظب باشید طرف مقابل خدعه‌گر است و در طول تاریخ مخصوصا در صد سال اخیر پیمان شکنی و خیانت کرده است و یک سری خطوط قرمز مشخص کردند که از خطوط قرمزاعلامی نباید عدول کنند. 

اما چند موضوع را نباید مورد غفلت قرار داد. ذوق‌زدگی نباید داشت. نمی‌بایست همه مشکلاتمان را به مذاکره گره می‌زدیم و مطالبات مردم را زیاد می‌کردیم. کشور را طی مذاکرات، دو سال متوقف کردیم.

مذاکره ممکن است به سرانجام نرسد و یک امید کاذبی در مردم ایجاد نکنیم و به مردم هم باید صادقانه بگوییم اگر حتی مذاکره به سرانجام برسد، و همه شرائط هم مساعد باشد، یکسال و نیم ق در دست بررسی است، پس نباید با ذوق‌زدگی و شادی کاذب جامعه را ملتهب کنیم و ما نمی توانیم دستور شادی کاذب و ذوق‌زدگی دستوری به استانداران و فرمانداران، بخشداران و دهیاران بدهیم تا بنر بزنند تقدیرو تشکر کنند تا جو روانی غیر حقیقی بوجود آید. 

وظیفه ما این است که دولت را کمک کنیم و با رعایت خطوط قرمزی که حضرت آقا فرمودند، راه‌مان را پی بگیریم.

مسئله بعدی حرف ما این است بالاخره طرف مقابل ما مستکبر است، از طرفی انقلاب ما بر مبنای آرمان‌ها پایه‌ریزی شده، امام فرمودند امریکا استکبار بالذات است. آیا استکبار دست از شیطنت‌ها و برخورد استکباری با جهان برداشته؟ امام فرمودند رابطه ما با آمریکا همانند رابطه با گرگ است، گرگ ذاتش درندگی است. امام فرمود آمریکا شیطان بزرگ است. الان به زعم برخی، امریکا دیگر شیطان بزرگ نیست؟ این همه ظلم و ترور و 10 میلیون آواره سوریه، این کار کیست؟ داعش، دست پرورده کیست؟ آمریکا از جنگ مستقیم خارج شده و به سمت جنگ نیابتی رفته، اینها را باید ببینیم، یمن را به این روز انداخته‌اند را ببینیم.

امریکای مستکبر تنها به دلیل منافع نامشروع خود، بدون کوچک‌ترین توجه به اصول انسانی و حقوق بشر، هزاران کیلومتر فراتر از مرزهای خود به افغانستان، عراق، سوریه و یمن حمله می‌کند و آشکارا و بدون هیچگونه واهمه می‌گوید که برای منافع خود و رژیم اشغالگر قدس دست به این آتش افروزی در جهان اسلام و دنیای مستضعفان می‌زند. امام که این تعریف را کرد و رهبر انقلاب نیز نظرات امام را دارند، نباید شک کنیم که امریکا خدعه‌گراست و نباید دستکش نرم و لطیف آنها که پنجه فولادین خود را در آن مخفی کردند، ما را گول بزند. امیدواریم دولت مردان  به همه مسائل توجه کنند.

ایجاد اختلاف و حاشیه‌سازی، حرکتی امریکایی است

این نماینده مجلس، شهیدان باهنر و رجایی را الگوهای خوب بصیرتی با نگاه الهی و دینی بر مسائل جهانی داشتن، برای دولتی‌ها ذکر کرد و با انتقاد از تضعیف مجلس و اتهام‌زنی به نمایندگان از سوی برخی نزدیکان 
آنانی که برای دولت در درون دولت حاشیه‌سازی می‌کنند، اینها به دولت هم اعتقادی ندارند،
رئیس جمهور، اظهار کرد: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه و با لحاظ  دو انتخابات در سال‌جاری انجام پذیرفت و بویژه دولت نباید به هدف این نامگذاری بی توجهی کند. اقتدار کشور به داشتن مجلس مستقل و غیر وابسته به دولت است و دخالت دولت در وارد کردن افراد مورد نظر خود به مجلس با این استقلال مجلس منافات دارد. 

وی افزود: با نگاهی به استراتژی نظام سلطه آمریکا، می‌توان به توطئه امریکا در ایجاد اختلاف بین مسئولان کشورمان پی برد. شیطان بزرگ دو کار را در دستور کار خود قرار داد، یک اینکه اختلاف بین مسئولین و مردم ایجاد بکند و با آن برای نظام اسلامی‌مان چالش بوجود آورد و دیگر این که تلاش داشت و دارد تا در ایران نفوذ کند، که در هر دو موضوع، ورود تیزبینانه رهبر معظم انقلاب و هشدار جدی معظم له باید برای همه مسئولان مطاع و واجب‌الاجراء باشد.

مقیمی خاطرنشان کرد: مجلس در این زمینه تعامل خوبی با دولت داشت. در دوره اول در دولت قبلی به وزراء کمتر از دولت جدید رای  اعتماد داد، 10 درصد جابه جایی صورت گرفته در منابع مالی اجازه نداد، اما به دولت فعلی اجازه داد. بخشی از منابع موجود صندوق منابع، که برای رفع مشکلات دولت بود، مجلس به دولت کنونی اجازه استفاده از این منابع را داد. همه همراهی‌های مجلس با دولت در راستای تحقق شعار همدلی و هم زبانی بوده است، اما اینکه نائب رئیس محترم مجلس اظهار می‌دارد که ما تا آخر دولت استیضاحی نداریم، این حرف از نظر قانونی و حقوقی صحیح نیست به دلیل اینکه این قوانین و آئین نامه داخلی مجلس به نمایندگان ملت اجازه داد تا روزی که نماینده هستیم تا 7 خرداد 95 می‌توانیم از  ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم، لیکن اظهارات برخی از اطرافیان و مشاوران رئیس دولت در تضعیف مجلس برای مردم چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که به بن بست می خورند، اظهاراتی تحریک‌کننده را ارائه می‌دهند که الحمدلله، مجلسیان هوشیارند. و سعی دارند تا انرژی خود را در رفع مشکلات اصلی و اقتصادی جامعه، که رشد اقتصادی با اشتغال پایدار است، مصروف بدارند.

وی تصریح کرد: این که برخی نزدیکان آقای رئیس جمهور می‌گویند که عده‌ای از نمایندگان مجلس با پول این و آن به مجلس راه یافتند، مدارک خود را در اختیار قوه قضائیه قرار بدهند  تا با این اظهارات غیرمسئولانه، شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی را زیر سئوال نبرند. بدون هیچگونه مدرک صحبت کردن و فوراً هم رسانه‌ای کردن آن،‌ گویای اغراض شناخته شده برای مردم است. آنانی که برای دولت در درون دولت حاشیه‌سازی می‌کنند، اینها به دولت هم اعتقادی ندارند، کسانی هستند که در وقت اضافه آمدند و از دولت سهم خواهی می‌کنند، آنها کسانی هستند دولت آقای روحانی را رحم اجاره‌ای ذکر می‌کردند که باید از این فضا استفاده کنند و از آن نیز عبور کنند. بگذریم عبور روحانی را از گذشته کلید زدند آنها به دولت فعلی اعتقاد ندارند و برای حفظ منافع خودشان کار می‌کنند. دولت هوشمندانه عمل کند آدمهای تندرو را از دورو برخود خارج کند تا اتهامی به دولت وارد نشود.

مقیمی اضافه کرد: عدم دخالت دولت در انتخابات قانون است و دولتی که امینانه باید متولی انتخابات پرشور بشود، اگر گرایشی داشته باشد اطرافیانش حزب و گروهی تشکیل بدهند و اگر دخالتی بکنند بعداً نمی توانیم بگوییم این انتخابات که مجری و متولی آن دولت است، جانبدارانه برگذار نکرده است.

تغییر استاندار منتفی است 

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از زمزمه‌های تکراری و هدایت شده تغییر استاندار مازندران و غیر مرتبط دانستن این زمزمه‌ها با کارآیی استاندار، گفت: دولت‌ها که می‌آیند هر کدام شعارهای انتخاباتی دارند که در اجرای آن شعارهای خود گرفتار می‌شوند. 

وی افزد: اولین مصاحبه دکتر روحانی ارائه آمار رسمی کشور در حوزه تورم و اشتغال بود. روحانی گفت آمار تورم را جیب‌های مردم نشان می‌دهد آمار بیکاری را منازل مردم نشان می‌دهد، که باید امروزه به آن شعارهای انتخاباتی عمل کرد و دید که آیا آن شعارها عملی شد؟ 

مقیمی بیان کرد: در حوزه سیاسی هم به عملکرد و کارکرد نگاه نمی‌کنند. دولت‌های قبل هم نگاه نکردند، این دولت هم نگاه نمی‌کند. اگر استاندار مازندران را بخواهند جا به جا کنند، هیچ ارتباطی با حوزه عملکردش ندارد. اگر سلایق‌شان در منویات‌شان این استاندار به دردشان خورد استاندار را نگه می دارند و نگاه به کارکرد و عملکرد و بازخورد عملیاتی‌شان ندارند. اگر استاندار با کارکرد آنها همراه بود، نگه می دارند و اگر نبود عوضش می‌کنند، اما در خصوص استاندار فعلی مازندران در حوزه عملکردی ایشان هیچ اظهار نظری نمی‌کنم چرا که به نظرم الان زمانش نیست، اظهار نظر من دردی را دوا نمی‌کند، ممکن است حواشی داشته باشد اما در مجموع این استاندار در شرایطی فعلی توانسته یک همدلی در استان بوجود بیاورد. 

وی تصریح کرد: اگر بگوییم پیشرفت و خدمات درخشانی نداشته، حداقل اختلاف بوجود نیاورده 
می‌خواهند شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت کاندیداهای دولتی، تحت فشار قرار دهند.
و آرامش را از بین نبرده و این قابل تقدیر است. در شرایطی که دشمن سمت اختلاف می رود یک والی استان باید درایت بکند و آرامش را حفظ کند؛ حالا اگر ما در صحنه عملیاتی این استاندار را عوض کنیم، چه کسی را می خواهیم بیاوریم تا یک استاندار جدید بیاید دو ماه طول می‌کشد و عملیاتیش می‌شود آبان، در آن زمان ما به سمت بودجه سال 95 و به سمت اتمام پرنامه پنجم و آغاز برنامه ششم می رویم و بودجه 95 را باید بنویسیم و اینجا تنها کسانی که ضرر می کنند مردم هستند و مردم هیچ منفعتی از این تغییر استاندار نمی‌برند.

مقیمی اضافه کرد: باید استاندار  فارغ از جلسات روزمره، یک خانه فکر عملیاتی با حضور صاحب نظران، که با واقعیت‌های اجرایی داخل کشور و با ظرفیت‌ها کاملاً آشنا باشند، دوسه تا کار را سامان بدهد. شاخص‌های ما در حوزه آب شهری و روستایی، راه شهرها و روستاها و فاضلاب شهری از شاخص متوسط کشاوری خیلی  عقب هستیم و این باید حل شود، آن وقت بگویند آقای نماینده! تو سهمت در تعیین این شاخص‌ها چقدراست. متولیان امور اجتماعی دست به دست هم بدهند و کار بکنند. این خلا جدی است که از ظرفیت نمایندگان هم استانداران قبلی و هم استاندار فعلی استفاده نمی کنند و ما هم بیکار نیستیم بگوییم بیایید از ظرفیت ما استفاده کنید. آنقدر گرفتاری داریم در شهرها و روستاهای استحفاضی‌مان که فرصت چنین درخواستی از استاندار را نداریم.

وی یادآور شد: مسئله بعدی در حوزه استان بالاخره باید از مدیران توانا و کارامد و بالفعل استفاده شود. آیا در استان مازندران استفاده شد. بخش قابل توجهی از ظرفیت و توانایی‌های مدیران استفاده نشد؟. دودش به چشم استاندار و استان می‌رود و او هم باید پاسخگو باشد. پرونده خدمات او با تیم اعضای خودش را ورق می زنند این باید یکمی هوشمندانه تصمیم بگیرند و ان را سامان بدهند. تعداد معدودی از نیروهای استانداری جزء عناصر تندروی سیاسی هستند، آنها دلشان نمی‌خواهد استاندار با این شخصیت و طمانینه و وحدتی که ایجاد کرده، بماند چون با حضور این استاندار، منافع آنها تامین نمی‌شود و آنها از درون، استاندار را تحت فشار قرارمی‌دهند و با دستگاههای دیگر ارتباط دارند. انچه من مطلع هستم دولت تصمیمی در تعویض استاندار مازندران ندارد.

تضعیف شورای نگهبان، تخریب قانون اساسی است

مقیمی با یادآوری فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری در مورد شورای نگهبان، هرگونه تضعیف این نهاد قانونی و اسلامی را از دیدگاه فقهی و شرعی و قانونی حرام دانست و گفت: ما فرازهای بلندی داریم از حضرت امام و مقام معظم رهبری در مورد شورای نگهبان که تضعیف شوری نگهبان حرام است یک بخش دیگری را هم از حضرت امام خواندم که تضعیف شورای نگهبان در ردیف مفسد فی‌الارض است. 

وی تصریح کرد: روی این اساس بعضی از اظهار نظرها، منصفانه نیست. آنهایی که با بلند نظری و نگاه غیر جناحی شورای محترم نگهبان به قدرت رسیدند، انتظار ما از آنها این است که حرف  سنگین و وزین بزنند. آنهایی که خود را حقوق‌دان می‌دانند و خوب هم می‌دانند که شورای نگهبان قانون اساسی ما جزو حقوق مسلم ما است. نباید با این گونه اظهارات خود را تضعیف و تحقیر کنند. تضعیف شورای نگهبان به نفع هیچ کس نیست در طول تاریخ خساراتی دیدیم که مشروطه را نباید هیچ‌گاه از یاد ببریم.

مقیمی ادامه داد: مجلس و شورای نگهبان چشمان تیزبین و بینایی هستند و بر سر قله نشسته و کاملا رصد می کنند. قانون‌گذاری وظیفه مجلس است و انطباق قانون با قانون اساسی و شرع وظیفه شورای نگهبان. در حوزه صلاحیت‌ها بعضی‌ها خلط بحث می‌کنند. در قانون آمده که شورای نگهبان باید احراز صلاحیت بکند نه بررسی صلاحیت. یعنی ممکن است کسی صلاحیت داشته باشد، آن مواردی که قانون برای او تعیین کرده این را شورای نگهبان باید به آن برسد تا صلاحیت او را احراز کند، و اگر شورای محترم نگهبان این صلاحبت را احراز نکرد، خوب  تایید نمی شود.

وی افزود: به نظر می رسد حرف‌های غیرقانونی، شعار همدلی و هم زبانی و وحدت را از بین می‌برد و مشکلات اساسی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و این همان بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری است که نباید در زمین دشمن بازی کنیم .

می‌خواهند شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت کاندیداهای دولتی، تحت فشار قرار دهند

مقیمی در پایان گفت: ما در عرصه انتخاب همیشه این بحث‌ها را داشتیم، آنچه را که من می‌فهمم، آقای رئیس جمهور با این تصمیمات که پشت پرده گرفته شده، یک عناصری که با فکر باید در دوره بعد با دولت فعلی در مجلس همراه باشند را تعیین کرده‌اند که این افراد دارای گیر و گورهایی هستند. عده‌ای از آنها فاقد صلاحیت هستند. بحث‌های اخیر که مطرح می‌کنند، درصددند تا شورای نگهبان نسبت به تصمیماتش کمی لرزان باشد. اما شورای نگهبان به این هیاهوی سیاسی توجه نمی‌کند. آنها کار خودشان را انجام می دهند. فقیه جامع‌الشرایطی که بین خود و خدای خودش تعهد بسته، آنگونه که تشخیص می دهد، بر مدار قانون عمل خواهد کرد.


منبع : بلاغ

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : ربیع فلاح در مازندران هم‌دلی به‌وجود آورد/مردم هیچ سودی از تغییر استاندار نمی‌برند/تضعیف شورای نگهبان در ردیف مفسد فی‌الارض است

ربیع فلاح در مازندران هم‌دلی به‌وجود آورد/مردم هیچ سودی از تغییر استاندار نمی‌برند/تضعیف شورای نگهبان در ردیف مفسد فی‌الارض است

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر