صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

چالش‌های حرفه خبرنگاری در میزگرد ایسنای مازندران بررسی شد

در نخستین میزگرد «بررسی چالش‌های حرفه‌ خبرنگاری» در دفتر ایسنای مازندران تلاش کردیم به چالش‌های موجود در رسانه‌ها و خبرنگاران استان بپردازیم.

کد خبر : 28527

تاریخ انتشار : 15/05/1394 - 10:13


چالش‌های حرفه خبرنگاری در میزگرد ایسنای مازندران بررسی شد

به گزارش خط امید بهشهر، خبرنگاری از شغل‌های جذاب، پرمخاطب اما چالش برانگیز در جامعه است. اقبال به حضور افراد مختلف در این حرفه در سال‌های اخیر، فعالیت در حرف خبرنگاری را با چالش مواجه کرده‌ است.

فقدان نیروهای متخصص در رسانه‌ها ضمن اینکه موجب می‌شود تا رسانه‌ها به وظایف خود عمل نکنند، سطح کیفی و کمی فعالیت در عرصه خبر را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیرمسئول یکی از روزنامه‌های محلی استان، سرپرست دو خبرگزاری مطرح کشور در مازندران و خبرنگاران در میزگرد چند ساعته خبرگزاری ایسنای مازندران شرکت کردند.

رسالت‌های رسانه‌ها 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بخش نخست سخنانش با تاکید بر اینکه رسالت اطلاع‌رسانی را بر دوش داریم و رسانه‌ها باید به این رسالت آگاهی داشته باشند، گفت: در انواع رسانه‌های مکتوب و مجازی دسته‌بندی رسالت رسانه‌ها در سه موضوع باید مورد توجه باشد. 

جاودانی بیان کرد: جنبه نظارتی رسانه‌ها به عنوان رسالت اساسی برای اصحاب رسانه‌ها و خبر است که با پرداختن به آن می‌توان به نتایج خوبی رسید و در اسلام این امر به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تعبیر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های رسانه‌ای در کشورهای مختلف متفاوت است اما در ایران اقتصاد رسانه، مهم‌ترین چالش رسانه‌ها است و تمامی مطبوعات و همه رسانه‌ها از این بخش که درآمدی ندارند و وضعیت بیمه خبرنگاران مشخص نیست گلایه دارند. 

این مسئول ترجیح فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی را از دیگر چالش‌های رسانه‌ها بیان کرد و ادامه داد: مردم کمتر حاضر به خرید روزنامه‌ها و بررسی و خواندن آن هستند و بیشتر با تلویزیون و ماهواره خبرها را پیگیری می‌کنند.

وی حرفه‌ای نبودن برخی رسانه‌ها در عرصه خبر را از چالش‌های دیگر این بخش عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها باید به تیتر و متن خبر توجه کنند زیرا مخاطب را به سوی خود می‌کشاند.

وی یادآور شد: نداشتن صنف قانون‌مند و اجاره‌ای بودن برخی رسانه‌ها نیز اجازه نمی‌دهد این رسانه‌ها به رسالت خود عمل کنند.

ورود به عرصه خبرنگاری بسیار زیاد شده است 

جاودانی با اشاره به نظام‌مند نبودن ورود خبرنگاران به حیطه خبر بیان کرد: شاید برخی احساس کنند که راحت‌ترین کار امروز جامعه خبرنگاری است و از این رو است که تحصیلکرده رشته ارتباطات در عرصه خبر بسیار کمتر از میزان انتظار است.

وی با تاکید بر اینکه ورودی به عرصه رسانه امروز بسیار زیاد شده است، گفت: همه باید بدانند رونامه‌نگاری و خبرنگاری یک شغل مقدس و مهم است و رسانه‌ها نباید اجازه دهند هر فردی به عنوان خبرنگار وارد این عرصه شود.

وورد آسان به عرصه خبر چالش است 

این مسئول با اعلام اینکه ورود آسان به عرصه خبر چالشی در حرفه خبرنگاری محسوب می‌شود، عنوان کرد: در این بخش خود رسانه‌ها نیز مسئول هستند و باید برای نظام‌مند کردن آن ورود پیدا کنند. 

وی تصریح کرد: مازندران امروز با مازندران 17 سال پیش تفاوت دارد زیرا در آن سال‌ها ما به دنبال خبرنگار بودیم اما امروز تعداد خبرنگاران در استان بسیار زیاد شده است به طوری که هر شهرستانی در مازندران تقریبا 50 خبرنگار دارد.

این تعداد خبرنگار مازندرانی برای کل کشور کافی است 

جاودانی با اشاره به اینکه این تعداد خبرنگاران مازندرانی برای کل کشور کفایت می‌کند، افزود: باید جراحی در فعالیت رسانه‌ها و چگونگی کار خبرنگاری صورت گیرد؛ این امر تشخیص داده شده اما اصلاح آن زمان‌بر است.

اخلاق رسانه‌ و قلم گمشده حرفه خبرنگاری 

وی اخلاق رسانه‌ و اخلاق قلم را گمشده حرفه خبرنگاری دانست و اظهار کرد:برخی افراد در رسانه‌ها اخلاق را فراموش کر‌ده‌اند که این آسیب بزرگ‌تری است.

این مسئول ادامه داد: حوزه رسانه در مازندران حال مطلوبی ندارد و باید به آن بپردازیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ورود این اداره کل به حوزه ساماندهی ورود به عرصه خبرنگاری را مناسب ندانست و اظهار کرد: ممکن است در این بخش با تغییر دولت‌ها فضای محدود و یا باز ایجاد شود از این رو نمی‌توان نظارت دقیقی انجام داد. 

مسئولان رسانه‌ها به شرافت قلم توجه کنند 

وی با تاکید بر اینکه باید مسئولان رسانه‌ها به شرافت قلم توجه داشته باشند و فعالیت رسانه‌ای را به شرافت خود گره بزنند، گفت: رسانه اگر خود را بشناسد انسان‌های ضعیف را جذب نمی‌کند.
جاودانی تصریح کرد: باید ببینیم چند رسانه در مازندران تولید و تحلیل محتوا دارند و کپی‌برداری نمی‌کنند؛ امروز تحلیل در حوزه دفاع مقدس، محیط زیست، دریا، سواحل، سیل و آبگرفتگی در شهرهای مختلف کمتر در رسانه‌ها دیده می‌شود.

رسانه‌ها در انتخاب خبرنگار دقت کنند

وی با اشاره به اینکه این رسانه‌ها هستند که باید در انتخاب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دقت کنند، عنوان کرد: انتخاب روزنامه‌نگاران قوی رسانه‌ها را قوی می‌کند.

تهدید مدیران توسط خبرنگارنماها 

این مسئول به چالش‌های ایجاد شده با حضور افراد متفاوت در حوزه خبر و رسانه بیان کرد: ضعیف بودن نظارت و گزینش خبرنگاران موجب می‌شود تعدادی خبرنگارنما و روزنامه‌نگارنما در برخورد با مدیران آنها را تهدید کنند که اگر در مقابل منافع‌اشان تمکین نکنند در مورد آنها مطالب انتقادی منتشر می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه باید ارزش خبر را بسیار بالا دانست، ادامه داد: افراد سیاسی از ابزار مطبوعات و نشریات برای انتخابات و میادین سیاسی بهره می‌برند در حالی که رسانه‌های مستقل و آنهایی که منافع مردم را به منافع خود ترجیح می‌دهند دارای جایگاه والا و نمره بالایی هستند.

رسانه‌ها خبرنگاران خود را آموزش دهند 

جاودانی با اشاره به اینکه رسانه باید حرمتی در بین مردم داشته باشد و نباید حرمت آن شکسته شود، گفت: باید رسانه‌ها را مجبور کرد که به خبرنگاران خود آموزش‌های لازم را ارائه دهند، همچنین حداقل‌هایی مانند آداب و شئونات اسلامی باید از سوی اهالی رسانه‌ها رعایت شود.

وی با بیان اینکه برای دریافت هدایای روز خبرنگار در مازندران نام حدود 900 خبرنگار اعلام می‌شود ولی در عمل فعالیت خاصی از سوی این تعداد خبرنگار دیده نمی‌شود، تاکید کرد: در آینده با حمایت همه خبرنگاران و سرپرستان رسانه تعداد خبرنگاران کاهش می‌یابد و خبرنگاران به تعداد مورد نیاز استان می‌رسند.

این مسئول تاکید کرد: باید تحلیلی از تعداد روزنامه‌های استان، جایگاه آنها در میان مردم و خواننده‌های آنان داشته باشیم.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه اگر انسان در حرفه خبرنگاری نگاه عالمانه و حرفه‌ای حاکمیت را لحاظ کند بخش زیادی از کار را پیش خواهد برد، گفت: امام راحل در مطلبی تاکید می‌کند نه تنها برای چیزی که می‌نویسید مسئولیت دارید بلکه برای چیزهایی که می‌شنوید و نمی‌نویسید نیز مسئول هستید.

نگاه اقتصادی در رسانه‌ها سم است 

شکرالله رضازاده با تاکید بر اینکه متاسفانه انتخاب افراد در حوزه رسانه مثبت نیست و عمدتا نگاه اقتصادی بر رسانه‌ها حاکم بوده که این نگاه در حوزه رسانه سم است، افزود: نباید اولویت نخست رسانه‌ها اقتصاد باشد در حالی که باید نگاه نخست نگاه اطلاع‌رسانی باشد، تا نگاه اقتصادی در رسانه‌ها و مطبوعات باشد پیشرفت وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تعریف خبرنگار و نحوه جذب آن در حوزه رسانه‌ها در مازندران مورد بحث است که می‌توان آن را به سراسر کشور نیز تعمیم داد، یادآور شد: باید مدیران رسانه‌های مازندران به نحوه جذب خبرنگاران توجه کنند که اگر این امر به درستی صورت گیرد در معنای واقعی رسانه‌ها به رکن چهارم دموکراسی تبدیل می‌شوند.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران با اشاره به اینکه در همه صنوف گواهی فعالیت در آن صنف وجود دارد ولی در عرصه خبر این امر مشاهده نمی‌شود، بیان کرد: حساسیت در سطح کلان برای دایر کردن مطبوعات و ایجاد رسانه مکتوب وجود دارد ولی برای انتخاب همکاران باید بر اساس مجوز وزارت ارشاد عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه باید به قابلیت‌های افراد برای کار در رسانه توجه شود، اظهار کرد: این امر متوجه همه افراد و اهالی رسانه است.

رضازاده با تاکید بر اینکه برنامه‌های حمایتی اداره کل ارشاد باید شامل همه مطبوعات شود، اظهار کرد: پس از چندین سال در حوزه دفاع‌مقدس ارزشیابی برای مطبوعات لحاظ شد و در رتبه‌بندی یارانه‌ها ملاک شد همان طور که در حوزه سینما نظام پول خرج می‌کند ولی در سبد غیرحاکمیت استفاده می‌شود مثلا در هالیوود از پول حاکمیت برای حاکمیت فیلم‌های زیادی ساخته شده است؛ ارشاد نیز نماینده حاکمیت است و باید اعمال حاکمیت کند. 

وی تصریح کرد: ژست روشنفکری در ارشاد باید کنار گذاشته شود.

نظارت بر ورود خبرنگار وظیفه اداره کل ارشاد است 

رضازاده عدم نظارت برای ورود به عرصه خبرنگاری را وظیفه اداره کل ارشاد دانست و اظهار کرد: این وظیفه به ارشاد بازمی‌گردد و باید در بسیاری از موارد ارشاد برخورد دقیق داشته باشد و تا ارشاد براساس ضوابط برخورد نکند این اتفاقات هر روز رخ خواهد داد.

اغراق در نابسامانی مطبوعات مازندران 

وی با اشاره به اینکه مقداری اغراق در نابسامانی مطبوعات در حوزه اقتصادی وجود دارد و باید جلوی اغراق در زمینه نابسامانی مطبوعات را گرفت، ادامه داد: گره زدن اقتصاد رسانه به دستگاه‌های دولتی واقعا سم است و از سویی نیز نباید مدیران در مقابل انتقاد سازنده حق آگهی‌ها را قطع کنند.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران با بیان اینکه در توزیع یارانه‌های مطبوعاتی باید عدالت اجرا شود که رسانه‌های قوی‌تر بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند نه رسانه‌هایی که حزبی و سیاسی عمل می‌کنند در حالی که این رفتار به عکس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: واقعا رسانه‌ها و خبرنگاران صدای مردم نیستند و تریبون دولت‌ها شده‌اند.

وی تصریح کرد: نباید تریبون افرادی که خود دارای تریبون هستند باشیم مثلا در سواحل به ارزش‌ها دهن‌کجی می‌شود اما نقش رسانه‌ها در این زمینه مشخص نیست و یا سیل اخیر صدای رسانه‌ها کشور را در آورد ولی رسانه‌های خودمان کمتر به آن می‌پردازند زیرا رسانه‌های مازندران مداح مسئولان شده‌اند.

اغلب مطالب رسانه‌های مازندرن کپی است

مظاهر سلیمانپور -رئیس خبرگزاری ایرنای مازندران- نیز در این نشست با اشاره به اینکه چالش در عرصه رسانه بسیار زیاد است و در راس آن تشکیلاتی است که باید منسجم و قانونمند وجود داشته باشد تا بتواند از حقوق خبرنگاران دفاع کند و مانعی برای ورود افراد غیرحرفه‌ای باشد اما این مهم در مازندران وجود ندارد، افزود: در مازندران حدود 800 نفر خبرنگار داریم ولی باید ببینیم که این خبرنگاران چه کار می‌کنند در حالی که بیشتر خبرها و مطالب مطبوعات کپی‌برداری از خبرگزاری‌ها است.

وی با اعلام اینکه رسانه مربی یک کشور است و باید تشکیلات مهم و منسجمی داشته باشیم تا اجازه ندهیم افراد بی‌تجربه و خام وارد عرصه خبر شوند، یادآور شد: مهمترین بحث در این حوزه عدم برگزاری دوره‌های آموزشی است تا خبرنگاران مبتدی با آموزش وارد خبر شوند.

سلیمان‌پور با اشاره به اینکه مرز بین انتقاد و تخریب در رسانه‌های استان مشخص نیست بیان کرد: درشت کردن و برجسته‌سازی ضعف‌ها یک مشکل بوده و عدم توجه به مشکلات نیز از دیگر موارد ضعف در رسانه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه برای رسانه‌های مازندران هنوز منافع استان و منافع ملی توجیه‌شده نیست، گفت: در بخش خبرنگاران نیز می‌توان با ساماندهی و همکاری مجموعه ارشاد و ارائه آموزش‌های لازم افراد با صلاحیت را شناسایی و به عرصه خبر وارد کرد.

رتبه‌بندی خبرنگاران ایجاد انگیزه می‌کند

سلیمانپور درباره رتبه‌بندی خبرنگاران اظهار کرد: رتبه‌بندی خبرنگاران باید انجام گیرد تا ضمن ساماندهی برای فعالان این عرصه نیز انگیزه ایجاد شود.

مردم فراموش‌شدگان عرصه خبر 

مهرانگیز عباسی -سرپرست خبرگزاری فارس- در مازندران و از خبرنگاران باسابقه استان نیز با اشاره به اینکه چالش‌های خبر و خبرنگاری بسیار زیاد است، عنوان کرد: در 14 سال فعالیتم در عرصه مطبوعات مازندران به خوبی مشاهده کردیم که در رسانه‌ها و قلم و نوشتار، مردم را فراموش کردیم و بسیار کم به آنها و از زبان آنها به مسائل می‌پرازیم.

وی با بیان اینکه باید بازنگری در فعالیت‌های حرفه خبرنگاری ایجاد شود، افزود: خبرهایی در ذهن مردم می‌ماند که به معیشت و زندگی آنها توجه کند و نباید یادمان برود که باید برای مردم بنویسیم و تنها کار خبرنگاران در رسانه‌ها جلب رضایت و نظر مثبت مدیر نباشد.

خبرنگاران امانت‌دار باشند 

عباسی با تاکید بر اینکه اخلاق رسانه‌ای باید در مسائل حرفه‌ای رعایت شود، حق انتشار مطلب و امانت‌دار بودن خبر باید برای خبرنگاران سرلوحه باشد، گفت: برگزاری آموزش‌های لازم برای خبرنگاران می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

عباسی ضمن تاکید بر اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری گفت: اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند حق انتشار مطلب با مصاحبه‌شونده است اما متاسفانه هستند افرادی در بین خبرنگاران که این امر را رعایت نمی‌کنند.

فقدان دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران مازندرانی 

وی با اعلام اینکه آخرین دوره آموزشی برای خبرنگاران مازندران در سال 1389 برگزار شد، تصریح کرد: یکی از آسیب‌های حرفه خبرنگاری در مازندران حضور پرتعداد خبرنگاران در این نشست‌ها است اما متاسفانه در پایان کمتر از تعداد انگشت شماری از خبرگزاری‌ها اخبار نشست را پوشش می‌دهند و دیگران از آنها کپی‌برداری می‌کنند.

این خبرنگار مازندرانی با بیان اینکه روزنامه و هفته‌نامه‌ها بدون تحلیل خبرهای خبرگزاری را درج می‌کنند، افزود: هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها باید از قدرت تحلیل بیشتری برخوردار باشند.

روابط عمومی‌ها رقیب خبرنگاران 

وی با انتقاد از اینکه سرپرستی روزنامه به افراد غیرمتخصص سپرده می‌شود، عنوان کرد: روابط عمومی‌های ادارات رقیب خبرنگاران شده‌اند و مجوز نشریات را افراد مسئول، سیاسی و مدیران سابق دریافت کردند که حتی این نشریات به صورت اجاره‌ای به دیگران واگذار می‌شود تا بتوانند از یارانه مطبوعات استفاده کنند.

عباسی مشخص نبودن مرز تخریب و انتقاد را از دیگر چالش‌های رسانه‌ها بیان کرد و گفت: این امر در بسیاری موارد به مدیران رسانه‌ها بازمی‌گردد.

وی درباره بیمه خبرنگاران نیز یادآور شد: خبرنگاران با حوادث زیادی روبه رو هستند اما پس از چند سال بیمه را آنها قطع می‌شود و می‌گویند این قانون از ابتدا مشکل داشت در حالی که این اجحاف نباید در حق رسانه‌ها صورت می‌گرفت.

عباسی با اشاره به اینکه خبرنگاران به تشکیلات صنفی منسجمی نیاز دارند، افزود: در خانه مطبوعات مازندران ملاک عضویت خبرنگاران پرداخت حق عضویت است که رویه خیلی نامناسبی است مثلا در ماجرای هدیه‌های ریاست جمهوری دوره قبل یک بچه پنج ساله در مازندران با پرداخت حق عضویت این هدیه را دریافت کرد در حالی که بسیاری از خبرنگاران فعال نتوانستند به این امر دست پیدا کنند.

رسانه‌ها درباره بیمه سخت‌گیری می‌کنند 

عباس زارع معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با اشاره به اینکه سیاست وزارت ارشاد در حال حاضر این است که مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها خبرنگاران خود را بیمه کنند، افزود: بسیاری از نشریات در این زمینه سخت‌گیری می‌کنند و نگران پرداخت آن در آینده هستند اما دولت حق بیمه پرداخت شده را باز می‌گرداند.

خانه مطبوعات متولی ساماندهی خبرنگاران 

وی درباره پالایش و ساماندهی خبرنگاران نیز با اشاره به اینکه خانه مطبوعات اساسنامه دارد که اساسنامه جدید باید برای ساماندهی مدنظر قرار گیرد تا مشکلی برای پالایش نداشته باشیم، افزود: پالایش تبعات دارد اما در اساسنامه جدید می‌توان به راحتی پالایش انجام داد.

زارع با بیان اینکه پالایش در دوره قبلی خانه مطبوعات به دلیل اینکه یک ماه قبل از پایان دوره گروه قبلی اساسنامه جدید رسید و هیئت مدیره سابق انگیزه‌ای برای این امر نداشتند، گفت: اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات باید این پالایش را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا پالایش خبرنگاران باید توسط مسئولان مطبوعات و رسانه‌ها در نظر گرفته شود، عنوان کرد: حمایت معاونت مطبوعاتی از خانه‌های مطبوعات در صورتی که پالایش انجام شود صورت می‌گیرد و لیست آن به صورت شفاف پس از پالایش در سایت خانه مطبوعات باید قرار گیرد.


منبع : بلاغ

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : چالش‌های حرفه خبرنگاری در میزگرد ایسنای مازندران بررسی شد

چالش‌های حرفه خبرنگاری در میزگرد ایسنای مازندران بررسی شد

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر