صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

رقابت هتل‌های بی‌جاذبه با ویلاهای پررونق در مازندران

فقدان هتل‌های چهار یا پنج ستاره به‌عنوان یکی از عناصر مهم حوزه گردشگری در مازندران موجب گرایش روز افزون مسافران به ویلا‌ها، اماکن شخصی و چادرخوابی در بوستان‌ها و خیابان‌های این استان شده است.

کد خبر : 23980

تاریخ انتشار : 05/03/1394 - 11:10


رقابت هتل‌های بی‌جاذبه با ویلاهای پررونق در مازندران

به گزارش خط امید بهشهر، نبود هتل‌های خوب، بااستاندارد و قیمت‌های منصفانه باعث شده تا رغبت بسیار شدیدی برای داشتن ویلا در شمال ایجاد شود و این امر چالش از بین رفتن اراضی کشاورزی و جنگل‌ها را به همراه داشته است. 

این در حالی است که بخش عمده ویلاهای ساخته شده از رامسر تا گلوگاه در استان مازندران تنها در روزهای خاصی از سال مورد استفاده قرار گرفته و عملا در طول سال خالی است. 

بسیاری از مردم از طبقات مختلف اجتماعی با سرمایه ۵۰ میلیون، ۱۰۰ میلیون تومان و یا بیشتر در سال های اخیر اقدام به خریدن ویلا در استان مازندران کردند و از آن سو برای بسیاری فرصت‌هایی به وجود آمده تا هرچه بیشتر اراضی مرغوب استان را به ساخت و ساز مسکونی سوق دهند.

از این رو این سوال مطرح است که سیاست‌ها برای تشویق مردم برای گذراندن اوقات فراغت در هتل‌ها چگونه باید باشد و چه راه هایی انتخاب شود تا به صورت طبیعی مردم از ساختن ویلای شخصی دست کشیده و از خدمات عمومی در هتل‌ها استفاده کنند.

اکنون از مجموع ۵۵ هتل، ۴۶ متل، ۷۲ هتل آپارتمان در مازندران، یک هتل پنج‌ستاره و سه هتل چهارستاره است که خدمات دهی پایین و نداشتن برنامه‌های جنبی رفاهی موجب شده تا مسافران و گردشگران از این مراکز اقامتی استقبال نکنند. 

فقدان درک نهادهای مربوط در تامین این نیاز اساسی مسافران یعنی اسکان مناسب با برخورداری از همه نوع امکانات از جمله استخر، جکوزی، ورزش، برنامه‌های فرهنگی، غذای‌های سنتی و تورهای گردشگری در مسیبرهای مختلف و ... موجب شده تا راهبردهای صنعت گردشگری مازندران راه به جایی نبرد. 

به گفته مسئولان امر اکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌های بی‌جاذبه موجود استان مازندران در ایام غیر پیک مسافر خالی بوده و ادامه این روند صنعت هتلداری را با چالش جدی مواجه کرده است. 

علاوه بر این، افزایش نرخ سالانه هتل‌های موجود در کنار رقابتی نبودن آنها دیگر چالشی است که مسافران از این مراکز اقامتی گلایه دارند، به‌طوری که بخش اعظمی از گردشگران، اسکان در ویلا‌ها و چادرخوابی در حاشیه خیابان‌ها را بر اقامت در این هتل‌های بی‌جاذبه ترجیح می‌دهند. 

کار‌شناسان امر نداشتن طرح جامع آمایش سرزمین را عامل اصلی محقق نشدن طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه در مازندران اعلام می‌کنند و حتی این طرح را پیش نیاز توسعه صنعت درآمدزایی گردشگری می‌دانند. 

به تاکید متخصصان حوزه گردشگری علاوه بر اقامتگاه موارد دیگری نظیر حمل و نقل، غذا، خدمات و جاذبه‌ها از دیگر عناصر گردشگری است که باید مدنظر مسئولان امر قرار گیرد. 

گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال موجب درآمد اقتصادی در استان نیز می‌شود برای تحقق این مهم و جلب گردشگران داخلی و خارجی با انگیزه‌های متفاوت، وجود منابع و جاذبه‌هایی در مقصد ضروری است که وجود هتل های خوب از جمله این جاذبه ها است. 

بررسی‌های انجام شده مبین این است که بدون فراهم بودن امکانات و خدمات لازم جاذبه‌ها و داشتن هتلهای استاندارد نمی‌توان موجب جلب گردشگران برای اقامت در هتل‌ها شود و این امر باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه نتوانیم به توسعه این صنعت در آمدزا و ارزآور امیدوار باشیم هر چه بیشتر مردم را به ساخت ویلاهای شخصی سوق دهیم. 

استاد رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و هتلداری با اشاره به خدمات دهی هتل‌ها در کشور گفت: نکته بسیار مهم آن است گردشگری که وارد هتل در استان مازندران و دیگر نقاط کشور می‌شود پولی را که پرداخت می‌کند با ستاره نصب شده در سر درب هتل‌ها هماهنگ نیست. 

محمدرضا اورمزدی تصریح کرد: می‌توان گفت که مشتری پول ستاره‌های واهی را می‌دهد و عملا از هتل چهار ستاره و پنج ستاره خبری نیست چون سطح ارایه سرویس‌هایی که این گونه هتل‌ها به مشتریان می‌دهند در واقع در سطح‌‌ همان یک ستاره تا حداکثر سه ستاره است. 

به گفته وی کشورهای موفق در صنعت گردشگری و هتلداری، هتل‌های استاندارد دارای امکانات و سرویس‌های فراوان برای ارائه به مشتریان خود هستند که می‌توان به تجهیزات و امکانات رفاهی، تنوع پذیرایی، نیروی انسانی و... اشاره کرد که برخی از این هتل‌ها خود یک برند هستند. 

استاد دانشگاه‌های مازندران و گیلان شاخص عملکرد هتل‌ها را جنبه‌های اقتصادی و سطح ارایه خدمات به مشتریان مربوط دانست و گفت: این شاخص مثل درصد اشغال هتل، نرخ متوسط روزانه، درآمد حاصل از فروش اتاق‌ها، درآمد عملیات ویژه و سرمایه گذاری در هتل، نوع ارایه سرویس به مشتریان می‌تواند درجه و ستاره هتل‌ها را تعریف کند. 

به گفته او، توسعه و ارتقاء صنعت هتلداری در ایران و مازندران باید از طریق تبلیغات، سرمایه گذاری مناسب در هتلداری، فعالیت‌های بازاریابی و فروش درون حوزه‌ای و برون حوزه‌ای استانداردسازی خدمات و ساختار فیزیکی هتل‌ها، آموزش و توانمندسازی نیروهای هتل‌ها، صداقت در رفتار و گفتار و کردار با مشتریان، مدیریت برند و برندسازی، استراتژی بازارسازی، بازار داری و بازاریابی صورت پذیرد. 

وی خواستار افزایش احساس رضایتمندی مشتریان در سفر به مراکز اقامتی مازندران بیش از ۸۵ درصد شد و اضافه کرد: باید ستاره هتل‌ها را واقعی به مشتریان تعریف و ارایه کرد و سطح خدمات و امکانات را در هتل‌های مازندران افزایش داد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار تخت اقامتی در قالب ۲۱۷ واحد اقامتی در مازندران فعالیت دارد ولی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت این اقامتگاه‌ها در ایام غیر پیک مسافر خالی است. 

یک کار‌شناس گردشگری بیان کرد: اندک هتل‌های موجود در مازندران خاموش هستند، ان‌ها برنامه‌ای برای رقابت و جذب مشتری ندارند، در قیمت‌ها منعطف نیستند و در واقع ان‌ها مشتری را به عنوان یک بار مصرف نگاه می‌کنند و لذا عملا هیچ برنامه‌ای برای ماندگاری و یا برگشت دوباره مسافر به هتل ندارند. 

به گفته وی این مساله باعث می‌شود تا مسافران در دور بعدی سفر به مازندران یا به فکر اجاره ویلا باشند و یا اینکه اگر اندک اندوخته‌ای داشته باشند در اسرع وقت هم به عنوان سرمایه گذاری و هم به عنوان سیاحت دست به ساخت یا خرید ویلا می‌زنند. 

این کار‌شناس گردشگری گفت: مشکل از این اینجا شروع می‌شود به جای اینکه ۵۰۰ تا هزار هتل دو تا پنج ستاره استاندارد در استان وجود داشته باشد تا خیل عظیم مسافران به استان را جذب کند با ده‌ها هزار ویلا ساخته شده از رامسر تا گلوگاه روبروهستیم که متاسفانه درمرغوب‌ترین اراضی استان ساخته شده است و عملا منابع ملی بسیاری را از کارایی انداخته و هزینه فراوانی بر دوش اقتصاد انداخته است. 

به گفته این کار‌شناس این ویلا‌ها در اکثر زمان سال خالی بوده و تنها در تعطیلات برخی از فصول استفاده می‌شود که خود مساله نگهداری، حفاظت، محیط زیست ان و نیز دادن امکانات رفاهی همچون اب، برق و... از مشکلات بخشداری‌ها و شهرک‌های استان است. 

وی گفت: لذا برای رهایی از این مساله نیاز است مجموعه‌ای از وزارت خانه‌ها و نهادهای درگیر در این حوزه وارد شده تا مساله گردشگری در استان به سوی استفاده از هتل سوق یابد و مردم به صورت طبیعی مشتاق استفاده از امکانات هتل شوند و عملا ویلا داری از حیز انتفاع خارج شود. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران نیز در این باره گفت: به طور عام وضعیت هتل‌های استان به لحاظ تعداد تخت با توجه به تعداد گردشگران مازندران بسیار ناچیز است. 

مهران حسنی در گفت‌و‌گو با ایرنا تعداد تخت مراکز اقامتی در این استان را ۲۰ هزار تخت اعلام کرد و افزود: وضعیت هتلداری در مازندران طوری است که اکنون مسافران به جای اسکان در هتل‌ها به چادرخوابی و ویلا‌ها روی آورده‌اند. 

وی گرانی نرخ هتل‌ها را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: بخشی از این معضل به گرانی نرخ هتل‌ها مربوط می‌شود اگرچه باید هزینه‌های جانبی هتلداری شامل برق، آب، گاز و دستمزد‌ها باید بررسی و لحاظ شود. 

حسنی با اشاره به اینکه در این ارتباط یک بخشی ظرفیت سازی توسط دولت است که دارد اتفاق می‌افتد یعنی‌‌ همان فضای امنی که در جامعه وجود دارد خودش عامل اصلی جذب گردشگر است ادامه داد: بخشی دیگر مربوط به صاحبان هتل‌ها است یعنی تشکل‌های مربوط این حوزه باید برای تبلیغات، بازاریابی و جذب مسافر برنامه داشته باشند. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران تاکید کرد: در این حوزه باید زنجیره گردشگری در سه بخش اقامت، دفا‌تر جهانگردی و واحدهای پذیرایی شکل گیرد زیرا این موارد مکمل کار یکدیگرند و علاوه بر این هر هتلی باید سایت داشته باشد تا آن گردشگر علاقه‌مند داخلی و خارجی بتواند برنامه‌ها و جاذبه‌های آن هتل و منطقه را بداند. 

حسنی تعداد هتل‌های در حال ساخت در مازندران را حدود ۲۰ واحد اعلام و اضافه کرد: از این مقدار شش الی هفت واحد هتل چهار ستاره و پنج ستاره است. 

وی بر ضرورت ارتقاء هتل‌های موجود این استان برای جذب گردشگر تاکید کرد و گفت: گردشگران خارجی طالب هتل‌های چهار و پنج ستاره هستند و ما باید به سمت ساخت این هتل‌ها حرکت کنیم چراکه اگر هتل‌ها پنج ستاره نباشد گردشگر حرفه‌ای متوجه می‌شود و این در واقع ضد تبلیغ می‌شود. 

وی تصریح کرد: به دلیل فقدان هتل‌های پنج ستاره بسیاری از گردشگران که از کشور‌های عربی وارد ایران می‌شوند به خانه‌ها یا ویلاهای شخصی روی می‌آورند. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران توانمند سازی نیروی بخش گردشگری را مهم‌ترین اصل در این بخش اعلام کرد و گفت: گردشگری و هتلداری استان باید به سمتی برود تا از نیروهای آموزش دیده استفاده کند. 

وی طرح آمایش سرزمین در مازندران را لازمه پیشبرد اهداف و برنامه‌های راهبردی حوزه گردشگری استان دانست و تاکید کرد: این طرح در واقع نقشه راه است زیرا اگر این طرح نباشد هیج اتفاق خاصی در بخش گردشگری نمی‌افتد. 

حسنی گفت: این نهاد منتظر آمایش سرزمین است و دست اندرکاران امر باید برای اتمام این طرح مهم بیشتر تلاش کنند زیرا اکنون نظم و نظام خاصی در این حوزه وجود ندارد یعنی نمی‌دانیم به طور مثال در ساری چقدر ظرفیت اقامتی نیاز داریم یا چه هتل‌هایی نیاز داریم. 

وی یادآور شد: نباید در یک شهری که ظرفیت ایجاد کمپ یا اکو کمپ دارد در آنجا موافقت اصولی احداث هتل چهار ستاره داده شود به طور یقین سرمایه گذار در اینجا شکست می‌خورد. 

حسنی نبود تسهیلات کم بهره را برای واحدهای اقامتی نیازمند را از دیگر مشکلات بخش گردشگری استان برشمرد و گفت: اکنون هیج اعتباری نداریم در اختیار این مراکز اقامتی قرار دهیم تا خودشان را بازسازی و بهسازی کنند. 

از سوی دیگر کار‌شناسان امر می‌گویند ضعف مدیریت و نداشتن برنامه منسجم، حضور افراد غیر متخصص و تغییرات ­پی در پی مقررات در حوزه گردشگری از جمله معضلات حوزه گردشگری و هتل داری در مازندران و ایران است که این امر باعث می‌شود بسیاری از مجریان، فعالان و آژانس‌ها نتوانند برنامه‌های بلندمدت خود را طرح ریزی و به اجرا درآورند. 

به گفته این کار‌شناسان چه بخواهیم و چه نخواهیم برای استفاده اقتصاد ملی از گردشگری و نیز حذف معایب ناشی از نبود رغبت درمردم در استفاده از هتل باید برنامه‌های جدی در همه جنبه‌های بخش هتل داری در استان مازندران در نظر گرفته شود.


منبع : بلاغ

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : رقابت هتل‌های بی‌جاذبه با ویلاهای پررونق در مازندران

رقابت هتل‌های بی‌جاذبه با ویلاهای پررونق در مازندران

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر