صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ
بمناسبت 27 ارديبهشت روز روابط عمومي و ارتباطات:

روابط عمومی و رسانه دوشاخه درخت تنومند ارتباطات

روابط عمومی بازوی مدیریت برای صیانت و پاسداری از سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان بوده و نقش ارتباطات در انتقال مفاهیم و تجربیات برای تكامل اندیشه بی بدیل است و روابط عمومی‌ها با اطلاع رسانی شفاف و دقیق با كسب اعتماد مخاطب تلطیف كننده روابط درونی و بیرونی سازمان هستند .

کد خبر : 23259

تاریخ انتشار : 26/02/1394 - 14:06


روابط عمومی و رسانه دوشاخه درخت تنومند ارتباطات

خط امید/ عبدالرضا خلیلی تیرتاشی؛ جهان امروز عصر تبادل اطلاعات و فن آوری‌های جدید است و به تعبیر دیگر انقلاب اطلاعات و ارتباطات سیر صعودی و پیشرفت روزافزون را طی می‌كند در این میان روابط عمو می‌از جایگاه و یژه و اهمیت خاصی برخوردار است.


توسعه علمی و سرعت بالای تحول در روابط عمومی که نشان از اهمیت بالا و کارکردهای وسیع این حرفه بوده سبب شده تا نهاد روابط عمومی یک کار تشریفاتی و در حاشیه سازمان‌ها نباشد بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر و در متن اصلی یک سازمان قرار گیرد تا بتواند حافظ و تقویت کننده حیثیت و اعتبار هر سازمان باشد.


 روابط عمومی دیگر چشم، گوش و زبان نیست بلکه مغز متفکر سازمان بوده و بدیهی است هیچ نهاد و سازمانی نمی‌تواند بدون موفقیت در حوزه روابط عمومی به عنوان یک سازمان موفق مطرح شود و موفقیت هر سازمانی گره در موفقیت و نقش آفرینی مطلوب روابط عمومی خود دارد.


نقش مهم مسئولین روابط عمومی در سازمان‌ها:

كسب دانش، مهارت‌های جدید، خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی سازمان‌ها بسیار مهم می‌باشد. در عرصه تبادل سریع و آنی اطلاعات تلاش برای اطلاع رسانی در مسیر اهداف و عملكرد سازمانی با احساس تعلق به سازمان می‌تواند منجر به تقویت سرمایه اجتماعی برای پیشبرد اهداف استراتژی سازمان می‌شود.


روابط عمومی بازوی مدیریت برای صیانت و پاسداری از سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان بوده و نقش ارتباطات در انتقال مفاهیم و تجربیات برای تكامل اندیشه بی بدیل است و روابط عمومی‌ها با اطلاع رسانی شفاف و دقیق با كسب اعتماد مخاطب تلطیف كننده روابط درونی و بیرونی سازمان هستند.


مدیران روابط عمومی كارآمد با مدیریت حرفه‌ای ارتباطات و با بهره گیری از روش‌های نوین ارتباطی باید حق مردم، رسانه و حق سازمان را بشناسد و در مسیر حفظ حریم سازمان و ارائه خدمات شایسته گام بردارد .


از یك سو مدیران روابط عمومی باید مهارت‌های جدید را بیاموزند و از سوی دیگر مدیران هم باید برای ارتقاء قلب تپنده سازمان و تجهیز ویترین سازمان ارزش قائل شوند.


جالش‌های مسئولین روابط عمومی:


در حال حاضر به دلیل اینكه وظایف مسئول روابط عمومی محدود به تبعیت از مدیر سازمان است، مدیران روابط عمومی از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.


با توجه به اینكه وظیفه اصلی یك مدیر روابط عمومی در ارتباط با كل سازمان، برقراری ارتباط مناسب میان مردم و واحدهای مختلف سازمان خلاصه می‌شود. ولی متاسفانه هم اكنون مدیران روابط عمومی تنها پاسخگوی مطالبات مدیر سازمان هستند.

 

متاسفانه مدیران، سازمانها روابط عمومی را در نظر خواهی‌ها و رفع مشكلات درون سازمانی كمتر و یا اصلاٌ دخالت نمی‌دهند، در صورتی كه جایگاه مسئول روابط عمومی باید به اندازه مشاور مدیر سازمان باشد ولی در حال حاضر اینگونه نیست و بعضی از مسئولین واحد‌ها از مدیر روابط عمومی بالاتر هستند.


متاسفانه هم اكنون وقتی كه یك ارباب رجوع به سازمانی مراجعه می‌كند آن قدر در گیرودار مبادلات اداری وقت می‌گذارد كه اگر در سازمانی خیلی زود به كار او رسیدگی شود، تعجب می‌كند. این موضوع نشان می‌دهد، به طور كلی روابط عمومی‌ها از وظایف اصلی خود فاصله گرفته‌اند و نتوانسته‌اند با مردم ارتباط مناسب برقرار كنیم.


جای بسی نگرانی دارد كه ملاك صلاحیت یك مدیر روابط عمومی ارسال هرچه بیشتر گزارش‌های خبری جهت درج در سایت‌های خبری و مطبوعات می‌باشد، زیرا كیفیت عملكرد و نوع برقراری ارتباط با رسانه، داشتن علم روابط عمومی، اخلاق مناسب، منظم بودن در فعالیت‌های سازمانی و خلاق بودن یك مدیر باید معیار صلاحیت یك مدیر روابط عمومی باشد.


برخی از مسئولان روابط عمومی ویژگی‌های مورد نظر این حوزه را ندارند و همین موضوع یكی از مهمترین چالش‌های موجود در ادارات است.


كمبود بودجه از دیگر مشكلات مدیران روابط عمومی می‌باشد زیرا بسیاری از اقدامات روابط عمومی به دلیل نداشتن بودجه امكان پذیر نیست و معمولا بودجه‌ای كه باید مدیر روابط عمومی صرف امورات جاریه این واحد نماید به دلیل كمبود بودجه در جای دیگر هزینه می‌شود.


در بسیاری از ادارات جایگاه و وظایف روابط عمومی‌ها شناخته شده نیست و معمولاروابط عمومی‌ها را مسئول نصب بنر، انجام كارهای تبلیغاتی و برگزاری مراسمات می‌شناسند.

اگر روابط عمومی ركن مهم در نظام ارتباطی است پس ضرورت دارد تا كاركردها، اهمیت جایگاه و نقش آن در بهبود عملكرد سازمان تبیین و در این راستا همه باید برای تقویت و نقش و اثرگذاری روابط عمومی تلاش كنند.


روابط عمومی و رسانه :


رسانه‌ها بهترین فرصت‌ها را برای ارتباط روابط عمومی با افكار عمومی فراهم می‌سازد و اگر چه روابط عمومی امكانات گوناگونی برای انتقال اطلاعات، اخبار، تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های سازمان متبوع در اختیار دارند ولی هیچكدام كارآیی رسانه‌های جمعی از جمله مطبوعات را ندارند. روابط عمومی و رسانه دوشاخه از درخت تنومند ارتباطات هستند كه به جای رقابت، مكمل یكدیگرند.


عمل كردن به وظایف سازمانی سبب موفقیت روابط عمومی‌ها می‌شود و فعالان این بخش علاوه بر شناخت جایگاه خود باید از رسانه هائی كه وجهه مرد می‌دارند برای رفع موانع و معایب دستگاه خود استفاده كنند.


تعامل بین روابط عمومی‌ها و خبرنگاران امری ضروری است و روابط عمومی‌ها باید رابطه تنگاتنگی با مدیران رسانه و مطبوعات داشته باشند تا بتوانند از رسانه برای پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود استفاده كنند، و اگر این تعامل را حفظ كنند توفیقات بیشتری نصیبشان می‌شود.


مدیران و روابط عمومی:


هر مدیریتی، سزاوار آن روابط عمومی است كه دارد؛ بنابراین روابط عمومی یك شغل مدیریتی است، روابط عمومی بازتاب شخصیت و آئینه تمام نمای یك سازمان است و باید به عنوان یك مشاور امین، كارآمد نقش خود را برای مدیران ایفا نماید و مدیران از طریق روابط عمومی، ارتباطات سازمانی را مورد توجه قرار دهند و در نتیجه سازمان از یك فضای ارتباطی مناسب برخوردار باشد.


متاسفانه مدیران سازمان‌ها به ویژه در شهرستان‌ها به روابط عمومی اهمیت زیادی نمی‌دهند و روابط عمومی‌ها هم كارشان را جدی نمی‌گیرند. مدیران باید جایگاه و اهمیت كار روابط عمومی را درك كنند و به این واحد صرفاٌ به دیده‌ی پوستر و پلاكادر نگاه نكنند، بنابراین امیدواریم روابط عمومی‌ها بتوانند بتدریج جایگاه شایسته‌ی خود را در درون سازمان‌ها و موسئسات دولتی و غیر دولتی به دست آورند.
 
عبدالرضا خلیلی تیرتاشی
مسئول روابط عمومی فنی و حرفه‌ای بهشهر و خبرنگار روزنامه قدس

 



 

 

  

دیدگاه شما در مورد : روابط عمومی و رسانه دوشاخه درخت تنومند ارتباطات

روابط عمومی و رسانه دوشاخه درخت تنومند ارتباطات

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر