صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی در مازندران و جای خالی قانون‎های بازدارنده

با وجود حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی به نظر می رسد همچنان قانون محکمی درباره این موضوع تدوین نشده و راهکاری جدی برای مقابله با این معضل از سوی قانون گذاران اندیشیده نشده است.

کد خبر : 16634

تاریخ انتشار : 06/10/1393 - 10:56


حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی در مازندران و جای خالی قانون‎های بازدارنده

به گزارش خط امید بهشهر _ در فروردین ماه امسال رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران اینگونه اعلام کرده بود: حداقل در این استان 70 درصد تلفن‌های 115 مزاحمت‌های تلفنی است که این کار مانع به موقع رسیدن اورژانس به محل حادثه می‌شود.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این بحث تنها مختص یک استان نبوده و به طور کلی آمار مزاحمت‌های تلفنی در مراکزی مانند 110، 115 و 125 بالا محسوب می شود.

درصد بالایی از تماس‌های این مراکزی را مزاحمان تلفنی تشکیل می‌دهند!

از سوی دیگر مشترکان عادی نیز مشکلات متعددی با مزاحمان تلفنی دارند؛ با این حال به نظر می‌رسد اجرا نشدن قانون مشخص در برخورد با مزاحمان بعضاً مانع حل این مشکل شده است.

فرق نمی‌کند شما چه سن و جنسیتی دارید، همین که به تلفن ثابت یا همراه دسترسی داشته باشید بی شک حداقل چند بار با مشکل مزاحمت‌های تلفنی مواجه شده‌اید.

دایره فعالیت مزاحمان تلفنی در برخی موارد از چنان حاشیه امنی برخوردار است که حتی وزیر ارتباطات هم از این مشکل در امان نمانده و می‌گوید: خود من نیز شماره‌ای را از 20 سال پیش تاکنون دارم اما با این وجود گاهی مزاحمت‌هایی دارم، به عبارت دیگر مزاحمتهای تلفنی برای من هم وجود دارد اما با این حال آنچه ثبت می‌شود رقم بالایی نیست هرچند که در کل میزان مزاحمت‎ها زیاد است.

محمود واعظی در عین حال با تاکید بر بالا بودن آمار مزاحمت‎های تلفنی یادآور می شود: با وجود بالا بودن آمار مزاحمت‌ها با توجه به اینکه در بسیاری از موارد پیگیری آنها درخواست نشده و موضوع به ما منعکس نمی‌شود نمی‌توان آماردقیقی در این خصوص منتشر کرد.

اما در قانون مجازات‌ها برای افراد که مزاحمت تلفنی برای مشترکان دیگر ایجاد می‌کنند، مواردی پیش بینی شده که شرح زیر است:

براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود.

برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوی مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود و برای بارسوم شرکت ارتباطی تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفنی کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، بنا به رای مراجع قضایی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

اما در ارتباط با مزاحمت‌های تلفن همراه نیز مشترکان اپراتور اول می توانند درباره مزاحمت‌های تلفنی خود از داخل شبکه همراه اول با 9990 و خارج از شبکه همراه ول و تلفن ثابت با 09129990 واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات ایران تماس بگیرند.

کلیه مشترکین شرکت ایرانسل هم می‌توانند جهت طرح شکایت مزاحمت تلفنی و یا شکایت از پیامک‌های کلاهبرداری از روش‌های زیر اقدام کنند:

۱. در صورتی که سیم‌کارت مشترک و سیم‌کارتی که از طریق آن ایجاد مزاحمت شده و یا پیامک کلاهبرداری ارسال شده است هر دو متعلق به ایرانسل باشند، مشترک می‌تواند حسب مورد پس از تکمیل اصل فرم مربوط به مزاحمت تلفنی و یا فرم مربوط به پیامک کلاهبرداری که امضاء و اثر انگشت خود را بر آن ثبت کرده، به یکی از نمایندگان حقوقی این شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.

۲. در صورتی که سیم‌کارت مشترک متعلق به ایرانسل باشد اما شماره‌ای که از طریق آن ایجاد مزاحمت شده و یا پیامک کلاهبردای ارسال شده است اعم از (شماره تلفن همراه و یا تلفن ثابت) متعلق به اپراتوری دیگر باشد، مانند مورد اول، ضرورت دارد تا مشترک پس از تکمیل اصل فرم مربوط که امضاء و اثرانگشت خود را بر آن ثبت کرده، به یکی از نمایندگان حقوقی این شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.

در صورتی که مشترک تلفن ثابت و یا تلفن همراه اپراتوری به غیر از ایرانسل قصد شکایت از یکی از شماره‌های متعلق به ایرانسل تحت عنوان مزاحمت تلفنی را داشته باشد، ضرورت دارد موضوع را از طریق دفاتر حقوقی اپراتور مربوط به خود پیگیری کند. در این صورت موضوع از طریق همکاری دفتر حقوقی اپراتور مذکور و شرکت ایرانسل پیگیری خواهد شد.

جای خالی قانون‎های بازدارنده

اما با وجود حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی به نظر می رسد همچنان قانون محکمی درباره این موضوع تدوین نشده و راهکاری جدی برای مقابله با این معضل از سوی قانون گذاران اندیشیده نشده است چرا که اکنون افراد در موارد متعدد می توانند با خرید سیم‌کارت‌های اعتباری با هزینه بسیار کم به ایجاد مزاحمت برای افراد مختلف پرداخته و درنهایت پس از مدتی سیم کارت خود را بسوزانند چرا که در بسیاری موارد افراد به دلیل طولانی بودن روند پیگیری موضوع قید شکایت را زده و سعی می کنند مزاحمت‌های تلفنی را تحمل کنند.

بر همین اساس مزاحمان در حاشیه ای امن می توانند به فعالیت بپردازند و با مشکل چندانی هم مواجه نباشند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه همچنان سیم‎کارت‎های فعال در سطح شهر به فروش می‌رسند و با وجود تلاش‎های صورت گرفته همچنان راه دستیابی به این سیم‌کارت‎ها چندان مشکل نیست، امکان استفاده ازسیم‌کارت‎های فعال برای ایجاد مزاحمت حاشیه‌ای امن برای کاربران ایجاد کرده و موجب می شود فرد با خرید سیم‌کارتی که به نام فردی دیگر به ثبت رسیده بتواند، فعالیت‎های غیرقانونی مد نظر خود را به انجام برساند که در هر صورت ضروری به نظر می‌رسد توجه بیشتری نسبت به این معضل صورت گرفته و برای حل آن راهکاری جدی اندیشیده شود.


منبع : بلاغ

 

 

  

مطالب مرتبط با : حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی در مازندران و جای خالی قانون‎های بازدارنده
دیدگاه شما در مورد : حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی در مازندران و جای خالی قانون‎های بازدارنده

حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی در مازندران و جای خالی قانون‎های بازدارنده

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر