صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

شائبه تبلیغ کالای قاچاق از رسانه ملی؟

رئیس سازمان صدا و سیما که از ابتدای سال به عناوین مختلف با چالش نقدهای تند رسانه ها مواجه بوده بدترین روزهای خود را پس از پوشش سنگین انتخابات 92 پشت سر می گذارد.

کد خبر : 1519

تاریخ انتشار : 18/04/1392 - 10:29


شائبه تبلیغ کالای قاچاق از رسانه ملی؟

به گزارش خط امید ، آخرین خبر حاشیه ساز برای رسانه ملی اعلام تقلبی بودن کرم حلزون از سوی مراجع رسمی بود که بارها آگهی های مفصل آن از بخش بازرگانی سیما روی آنتن رفته بود. با نگاهی به عملکرد ضرغامی در چند ساله اخیر باید گفت وی تمام توان خود و سازمانش را برای توسعه کمی شبکه ها و آنتن های مختلف صرف کرده است و تقریباً در همه این ادوار از حیث کیفی و محتوایی مورد نقد جدی کارشناسان بوده؛ پیش از این سانسور غیر حرفه ای مسابقه والیبال ایران و ایتالیا نیز واکنش های زیادی را برای وی در پی داشت که البته ضرغامی هم در یک سخنرانی مفصل به شبهه ها پاسخ گفت؛ اما وی تاکنون پاسخی برای نمایش تبلیغاتی همچون کرم حلزون که ظاهراً سیما تنها با اهداف اقتصادی تن به انتشار آن داده ،صورت نداده است.


توقیف کرم های تقلبی
شنبه هشتم تیرماه جاری، بازرسان اداره کل نظارت بر مواد آرایشی وزارت بهداشت به سمت کارخانه "پالیز طب شرق" در کرج، جایی که "کرم حلزون و نیو تودی" به سفارش شرکت «سپیده ماهان» تولید می‌شد، حرکت کردند و پس از سپری شدن زمانی کوتاه، نتیجه بازرسی نشان داد که هیچ‌گونه سندی مبنی بر وجود مواد اولیه "عصاره حلزون" و همچنین ماده "الانتویین" در انبار و یا خط تولید کارخانه وجود ندارد.


اداره بهداشتی-آرایشی دانشگاه علوم پزشکی کرج (البرز) محل دیگری بود که بازرسی شد و البته آنجا هم مدارکی برای اثبات ساخت و آزمایشات کنترلی چنین فرمولی یافت نشد تا معلوم شود که ظاهراً کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز چشمان خود را بر همه چیز بسته و نظارتی روی صدور پروانه و فرایند تولید نداشته‌اند تا به این ترتیب راه برای تقلب و فروشی بیش از 100 میلیارد تومان در سال برای چند نوکیسه هموار شود.

 


سایت تابناک خبر داد، با آشکار شدن این حقایق، کمیته فنی و قانونی آرایشی - بهداشتی وزارت بهداشت که گزارش بازرسان را دریافت کرده بود، بلافاصله پروانه محصولات شرکت سپیده ماهان را باطل کرد و متعاقب آن، حق صدور پروانه ها را از دانشگاه علوم پزشکی البرز سلب نمود.

 

معاون امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو هم در اینباره گفت: به علت ضعف نظارت در تولید کرم حلزون و ادعاهای اثبات‌نشده در تبلیغات این کرم، تولید این محصول آرایشی در کشور متوقف شد.

 

به گزارش رویداد به نقل از فارس، محمدرضا فاضلی افزود:‌ کرم حلزون در گذشته از سازمان غذا و دارو مجوز داشته است؛ اما به علت ضعف نظارت دانشگاه علوم پزشکی البرز کمیته فنی قانونی سازمان غذا و دارو هفته گذشته رأی به توقف تولید این محصول داد.

 

معاون سازمان غذا و دارو گفت: هنوز مجوز تولید این محصول باطل نشده؛ اما باید بررسی‌های کاملی در مورد تولید این محصول و ادعاهای آن که در تبلیغات تلویزیونی دیده می‌شود، انجام شود.

 

وی افزود: اشکالی که اکنون وجود دارد قصوری است که در نظارت بر تولید این محصول وجود داشته است و مجوزها در گذشته بدون بررسی دقیق صادر شده است.

 

فاضلی ادامه داد: از طرف سازمان غذا و دارو نیز نامه‌ای هم به سازمان صدا و سیما زده‌ایم که تبلیغات این محصول فعلاً متوقف شود.

 

معاون امور غذایی و آرایشی - بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تبلیغات این محصول در صدا و سیما در مورد اثرات کرم حلزون کاذب و نادرست است و ادعاهایی که در این تبلیغات می‌شود، اثبات نشده است ضمن اینکه مستندات لازم برای تولید این محصول و اثرات آ‌ن به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی البرز ارائه نشده است.

 

وی گفت: البته توزیع این محصول آرایشی در شبکه رسمی توزیع و داروخانه‌ها وجود نداشته است و فقط از طریق تبلیغات تلویزیونی و به صورت تلفنی این محصول فروش داشته است.


 در حالی که رسانه ها خبر از ممنوعیت پخش تبلیغات کرم حلزون از صداوسیما داده اند؛ اما آیا پخش تبلیغات این محصول متوقف شده است؟ تا ساعت ها پس از اعلام تقلبی بودن این کرم نیز همچنان تبلیغات آن در رسانه ملی ادامه داشت.


سایت فرارو در این باره می نویسد: این روزها کمتر کسی هست که لااقل یک بار این کلمات به گوشش نخورده باشد. اصلی ترین مواد تشکیل دهنده یک نوع کرم پوستی که ادعا می شود از ترشحات حلزون به دست آمده و در این کرم پوستی موجود است. تبلیغات پیاپی این محصول هم سبب شده تا بینندگان تلویزیونی بارها و بارها نام آن و تاثیرات ادعاشده آن را زیاد شنیده باشند.


فقر بودجه:
این در حالی است که صدا و سیما از سال گذشته به دلیل توسعه بی رویه شبکه ها با بحران مالی مواجه شده و دستمزد بسیاری از برنامه سازان آن تا کنون پرداخت نشده است. به نظر می رسد درخواست این سازمان از دولت نیز به دلیل وجود برخی مشکلات که از حذف قسمتی از سخنان احمدی نژاد در چند برنامه ناشی می شود راه به جایی نبرده است.

 


بنابراین صدا و سیما مجبور است تا از بخش بازرگانی و پذیرش آگهی های گران قیمت هزینه های خود را تامین کند. البته سایر مسئولین مقصر در این فروش غیر قانونی از جمله مسئولان وزارت بهداشت نیز تا کنون واکنشی به این موضوع نشان نداده اند. وزارت بهداشت پس از عزل تنها وزیر زن دولت دهم و نصب وزیر جدید در مدت کوتاه باقی مانده در سکوت خبری به سر می برد.


در اغلب آگهی های پخش شده از سیما معمولاً شماره ارتباطی متعلق به مراکز فروش مشخص و شناخته شده است و البته بسیاری از آنها نیز صرفاً جنبه معرفی و یادآوری داشته و حاوی شماره های ارتباطی نیستند؛ اما در تبلیغ کرم تقلبی حلزون با الگوبرداری از شبکه های ماهواره ای تنها شماره هایی با هویت های نامشخص ارائه می گردید و اذعان می شد که حتی با یک پیامک هم محصول برای مشتریان ارسال خواهد شد.


به گزارش رویداد به نقل از جهان، نظام‌الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد ایران هم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: آنچه که در مورد کرم حلزون اظهار نظر شده مربوط به وزارت بهداشت است.

 

وی با بیان اینکه در ارتباط با استانداردسازی کرم‌ حلزون ما هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده‌ایم، تصریح کرد: طبق قانون سال 89 و همچنین قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری در سال 85، نظارت بر اجرای استانداردها بر عهده این سازمان گذاشته شده است.

 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: هر چند طبق قانون ما می‌توانیم کل محصولات صنعتی را مورد نظارت قرار دهیم؛ اما برای جلوگیری از موازی‌کاری که در دستور رئیس‌جمهور برای رفع آن تأکید شده وظیفه را به وزارت بهداشت محول کردیم.

 

 

به گزارش رسانه ها، تولیدکنندگان کرم‌هایی با نام "حلزون" و "نیو تودی" سال‌های متمادی حمایت مالی شبکه‌های تلویزیونی وابسته به جریانات برانداز نظام را در خارج از کشور به عهده داشته‌اند و با فروش کالای خود به صورت قاچاق در کشور، توانمندی سازمان‌های نظارتی برای جلوگیری از ورود و فروش این محصول به کشور را به چالش کشیده بودند.


اینجاست که وقتی یک شرکت که سا‌ل‌ها در پستویی در حال دست و پا زدن برای تامین دو میلیون تومان حقوق موسسین و مدیران خود بوده، بدون هیچ سابقه‌ای در تولید و برندی‌سازی تجارتی-آن هم در زمینه تخصصی حوزه سلامت،- ناگهان با چنین اعداد و ارقامی وارد فعالیت می‌شود، این شک را تقویت می‌کند که جریانی در پشت این حرکت قرار داشته و امثال مدیران این شرکت‌ها، تنها بازیگرانی بیش نیستند.


چه کسی به این محصولات مجوز داده است؟
صدور این مجوزها در زمان ریاست سابق سازمان غذا و دارو با همکاری معاونت سابق این نهاد در حوزه غذا و بهداشتی-آرایشی صورت گرفته که با ورود دکتر عباس حاجی آخوندی به این سازمان، به رغم مخالفت‌های برخی کارشناسان، موضوع پیگیری و این تقلب آشکار گردید.


در این نوع از تجارت که تجار یهودی در اروپا، آمریکا و آفریقای جنوبی مبدع آن هستند، همانند شرکت‌های هرمی، محصولات در بازار اصلی عرضه نمی‌شوند که مبادا مردم با دیدن و لمس کردن آنها، قادر به محک زدن‌شان شده و حتی نارضایتی خریداران از طریق زنجیره فروشنده، توزیع کنندگان خرد و کلان و نهایتاً شرکت، قابل پیگیری مستقیم باشد، بلکه تنها با نشان دادن کاتالوگ‌های فریبنده و فروش تلویزیونی و تلفنی، کالا به محل اقامت مشتری ارسال می‌شود.


با آشکار شدن نقش عواملی که مجوزها را صادر کرده و نظارت را فراموش کرده بودند، نقش ضلع سوم ماجرا آشکار می‌شود؛ جایی که رسانه ملی به عنوان بازوی قدرتمند تبلیغ این کالا، رخ نمایی کرده و نه تنها سهم بزرگی در رقم خوردن این رویداد تلخ به خود اختصاص داده، بلکه از جهات دیگری، خود هم طعمه این کلاهبرداری واقع شده است.


ماجرا از این قرار است که تعرفه پخش آگهی در صداوسیما برای محصولات ساخت ایران خیلی ارزانتر از محصولات وارداتی تعیین شده است و در کمال تعجب در حالی که شرکت سپیده ماهان فقط پروانه ساخت کرم حلزون را در دست داشته و بقیه محصولاتش، وارداتی است، از تعرفه در نظر گرفته شده برای محصولات داخلی بهره برده است؛ موضوعی عجیب که با آرم "ساخت ایران" در بالای تبلیغات تلویزیونی محصولات این شرکت، خودنمایی می‌کرد؛ اما کشفیات اخیر بر صحت آن خط بطلان کشید.


این در حالی است که سازمان غذا و دارو در نامه خود اعلام نموده که تجهیزات تبلیغ شده این شرکت نه مجوز تولید داخل دارند و نه مجوز واردات! گزاره‌ای به معنای نابود کردن تولید کننده داخلی در سال‌هایی که کمک به اقتصاد، محور اصلی شعار نظام بوده است.


به عبارت بهتر، می‌توان این گونه ادعا کرد که طی این مدت، شرکت سپیده ماهان به همراه شرکت مشاور تبلیغاتی خود (نام محفوظ است) میلیاردها تومان از پول صداوسیما (بیت‌المال) را نیز در جیب خود گذاشته و با زدوبند با چند کارمند واحد بازرگانی این سازمان، مدارک جعلی دال بر "تولید داخل" را در پرونده جا داده‌اند؛ البته این ضرر جدای از خسارت معنوی وارد شده بر اعتبار رسانه ملی نزد افکار عمومی است که پرداختن به آن در این مقال نمی‌گنجد.


شائبه تبلیغ کالای قاچاق از رسانه ملی؟
اگر بازرگانی صدا و سیما خوش شانس باشد، باید کالاهای غیر تولید داخل این شرکت به هر شکل ممکن که شده، برگ سبز گمرکی داشته باشند چراکه در غیر این صورت باید گفت که از بدو تاسیس رادیو و تلویزیون در کشور، برای نخستین بار خواهد بود که کالای قاچاق از این رسانه تبلیغ شده و به فروش رسیده است.

سایت تابناک در اینباره می نویسد، دادستان بعنوان مدعی العموم با ورود به پرونده می‌بایست در صدد بازپس گیری پول خریداران برآید، چراکه گزارش بازرسان و رای کمیته فنی وزارت بهداشت تایید می‌کند که در ساخت و فروش کرم حلزون تقلب رخ داده و آنچه که ادعا می شده با چیزی که فروش رفته مطابقت ندارد و در این میان میلیاردها تومان از این تجارت(!) کسب مال شده است.


منبع : بلاغ

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : شائبه تبلیغ کالای قاچاق از رسانه ملی؟

شائبه تبلیغ کالای قاچاق از رسانه ملی؟

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر