صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ
گزارشی از ظرفیت های پنهان یک صنعت

لزوم تغییر نگاه به توانایی های صدرا

شاید بتوان سیاست اقتصادی برخی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه دریایی مخصوصا نفت و گاز را یکی از دلایل به کما رفتن این صنعت دانست که در ظاهر برای صرفه جویی و پایین آوردن هزینه های خود کشتی های مورد نیازشان را از کشورهای خارجی به صورت کارکرد و دست دوم خریداری می کنند.

کد خبر : 14617

تاریخ انتشار : 06/08/1393 - 09:34


لزوم تغییر نگاه به توانایی های صدرا

به گزارش خط امید بهشهر - شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) با هدف ساخت و تعمير كشتي در سال 1347 در بوشهر با تعمير و ساخت انواع شناورهاي دريايي فعاليت خود را آغاز نمود و در سال هاي پس از انقلاب بنابر نياز روزافزون و تقاضاي حاكم در بازار خليج فارس و درياي خزر فعاليت خود را در صنايع فراساحل گسترش داد.

کارخانه درياي خزر این شرکت در ساحل درياي خزر واقع شده است، اين کارخانه در زمينه ساخت کشتي، سازه ها و تاسيسات نفت و گاز دريايي با کارگاه هاي مجهز و به کارگيري نيروهاي متخصص و با تجربه فعاليت خود را در سال 1370 با ساخت سکوي حفاري "ايران خزر" شروع کرد.

 

شرکت ایران صدرا در زمينه طراحي پايه، خدمات مهندسي ساخت براي انواع كشتي ها، تاسيسات فراساحلي نفت و گاز، بندرسازي و پروژه هاي زيربنايي به سيستم هاي مدرن سخت افزاری و نرم افزاری مجهز مي باشد.

اين مجتمع داراي ساحلي به طول 1000 متر با درياي خزر بوده و سيستم بالابر موجود در مجتمع درياي خزر به ابعاد 25×130 متر و ظرفيت اسمي 3800 تن مي باشد که این مجتمع را در بین بنادر و مجتمع های دریایی شمالی در خزر بی همتا می کند.

شرکت صدرا در سال های اخیر روند رو به رشدی را در پیش گرفته بود که متاسفانه چند سالی است شاهد سیر نزولی جایگاه و فعالیت این کارخانه بزرگ و توانمند تا جایی هستیم که امروز این کارخانه  به جای تولید سکوهایی حفاری مانند ايران خزر به تعمیرات رو آورده است تا بتواند نام این خود را به عنوان یک برند حفظ کند.

شاید بتوان سیاست اقتصادی برخی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه دریایی مخصوصا نفت و گاز را یکی از دلایل به کما رفتن این صنعت دانست که در ظاهر برای صرفه جویی و پایین آوردن هزینه های خود کشتی های  مورد نیازشان را از کشورهای خارجی به صورت کارکرد و دست دوم خریداری می کنند.

کشورهای خارجی نیز کشتی هایی کشتی های دسته دوم خود با عمر بالای 15 سال را به دلیل هزینه نگهداری بسیار بالا و پایین آمدن امنیت آن را بسیار پایین تر از قیمت می فروشند و کشتی های مورد نیاز خود را از کارخانه های کشتی سازی کشور خود تامین می کنند.

این درحالی است که برای نگهداری و تعمیر این کشتی ها دوباره باید به کشور فروشنده مراجعه شود که نه تنها باعث خروج دوباره ارز از کشور می شود بلکه شرکت ها و کارخانه های توانمند داخلی را تا مرز ورشکستگی خواهد برد و باعث لطمه خوردن به صنعت تولید داخلی و شکوفا شدن صنعت کشتی سازی خارجی می شود.

 

مهندس رضا عبدالمجید که یک ماه از ریاست وی بر کارخانه صدرا می گذرد در گفتگو با خبرنگار خط امید بهشهر در خصوص مشکلات این کارخانه پرافتخار گفت : کارخانه پر توان صدرا در حال حاضر به تعمیرات کشتی مشغول است که در حد تامین حقوق پرسنل کارخانه نیست.

عبدالمجید با  تاکید بر اینکه در شان صدرا نیست که فقط به تعمیرات اکتفا کند تاکید کرد : توان و ظرفیت بالای تولید در این کارخانه وجود دارد و ما باید کارهایی با تکنولوژی و ارزش افزوده بالا تولید کنیم.

وی ادامه داد : صدرا آماده و تشنه دریافت سفارش ساخت کشتی است و استراتژی مدیریت کارخانه بر اساس  فعال سازی بخش نوسازی ، ساخت کشتی های جدید و افزایش و توسعه بخش تعمیر است.

رییس کارخانه صدرا افزود : در این مجموعه توانایی ساخت تجهیزات نفتی و مخازن نفت وجود دارد که امیدواریم با گذشت زمان در آینده و با آشنایی بیشتر با روند فعالیت در صدرا گام مثبت تری نسبت به این مجموعه پرتوانبرداشته شود و از مسئولین می خواهیم که در پیش بینی ها و برنامه ریزی های بیشتر ما را کمک کنند.

مهندس رضا عبدالمجید در خصوص مشکلات و پیش روی این کارخانه گفت :اعطای تسهیلات از طرف منابع مالی جهت تکمیل پروژه های در دست اقدام و دریافت سفارش می تواند ظرفیت های خالی این کارخانه را فعال کند. 

 

وی خاطر نشان کرد : استراتژی کارخانه در خصوص نیروی کار و منابع انسانی ، به هیچ وجه قصد کاهش نیرو نداریم. هدف ما کار آفرینی برای نیروهای موجود و افزایش تولید و افزایش نیروی کار و منابع انسانی متخصص و ماهر است به همین جهت دستور دادیم که استفاده از نیروهای بومی در الویت تامین منابع انسانی باشد یعنی در تامین نیرو ابتدا از بهشهر،نکا،گلوگاه مازندران گلستان گیلان و در نهایت در صورت نبود نیرو از سطح کشور تامین شود.

 

وی تصریح کرد : جهت بالابردن توان این مجموعه تعامل بسیار گسترده ای با شرکت های داخلی و خارجی که در صنایع دریایی پیشرفته تر هستند خواهیم داشت.

 

عبدالمجید در پایان از استاندار مازندران و معاونینش، ریاست بانک ملی، فرماندار بهشهر و آقای دکتر مقیمی نماینده مردم بهشهر نکا و گلوگاه به دلیل حمایت های خود از این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

روزبهی مدیر کل تولید کارخانه صدرای بهشهر نیز در گفتگو با خبرنگار خط امید گفت: متاسفانه امروزمجبور به روی آوردن به پروژه های کوچک و تعمیراتی شده در صورتی که این مجموعه ظرفیت ها و زیر ساخت تولید پروژه های بزرگ و ملی را داراست اما هیچ استفاده ای از این ظرفیت ها نمی شود در صورتی که توانایی تولید کشتی هایی با ظرفیت 6200 تن را داریم.

 

وی افزود : کارخانه و تیم مدیریت در حال تدوین برنامه هایی است که نه تنها با شروع پروژه ها این 430 نفر را حفظ کنیم بلکه در چند ماه آینده 100 تا 200 نفر دیگر به نیروهای فعلی اضافه کنیم.

 

به گزارش خط امید اما اگر بگوییم کشتی سازی ، صنعت مادر است گزافه گویی نکرده اییم چرا که که با فعال شدن این صنعت بسیاری از صنایع شکوفا خواهند شد.

به دلیل اینکه صنایع کشتی سازی تحت استانداردهای جهانی باید فعالیت کنند، صنایع مرتبط با کشتی سازی که قطعات مورد نیاز این صنعت را تامین می کنند باید در سطح استانداردهای جهانی باشند که به طور طبیعی دچار پیشرفت شده و در سطح جهانی قرار خواهند گرفت.

اگر ، چرخه تولید صدرا راه اندازی شود می توانیم امید داشته باشیم که صنایع دیگر هم شکوفا می شود و این موضوع تنها با حمایت همه جانبه مسئولین شهرستانی و استانی صورت خواهد پذیرفت که امیدواریم این امر باعث شکوفایی هرچه بیشتر اقتصادی منطقه شود.



 

 

  

دیدگاه شما در مورد : لزوم تغییر نگاه به توانایی های صدرا

لزوم تغییر نگاه به توانایی های صدرا

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر