صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ
"ما،چگونه ما شویم"

دیباچه ای بر بخش یانه سر بهشهر

یانه سر بهشهر تعداد 53 روستا را با تقسیمات 2 دهستان عشرستاق و شهدا در بر می گیرد که مجموع وسعت آن بطور تقریبی حدود 35 درصد مساحت شهرستان است . در این وسعت 764 کیلو متری بخش، شاهد 350 کیلومتر راه روستایی هستیم.

کد خبر : 14052

تاریخ انتشار : 17/07/1393 - 12:39


دیباچه ای بر بخش یانه سر بهشهر

خط امید بهشهر / اگر چه سخن گفتن پیرامون روستا و مردم متدین هزار جریب سخت بوده ولیکن افتخاری است که باید غرور آفرین نیز باشد . چرا که از نظر ما این مناطق عقبه ی مهم نظام در روزهای طوفان و ابتلای الهی است .

 

تقدیم 270 شهید ، 350 جانبازو چندین آزاده و ایثارگر سرافراز گوشه ای از چهره معنوی منطقه است .

 

زمانی که تشیع و فقه جعفری در مواجهه با سیاست های غیر دینی و سکولاریتی حکومت مرکزی قرار گرفت . به مصداق " احب الجهاد الی الله کلمه حق تقال الامام "جائز روحانیت منطقه در تداوم مسیر اسلام از هیچ کوششی دریغ نکرده و در طول تاریخ معاصر به پرورش و پویایی فقه شیعه اقدام نمودند .

 

منطقه ای که میراث داری شیعیان آن در عمق تاریخ ریشه دوانیده با تقویت و حرکت در مسیر اسلام ناب به پرورش جوانانی همت گماشتند که در برهه ی تاریخ انقلاب اسلامی رخت نبرد در جبهه های جنگ تحمیلی بر تن پوشیده و جان خود را هدیه نمودند . از این رو وفا داری این منطقه به آرمان ها و پایه های اعتقادی نظام زبانزد بسیاری است .

 

ظریف ترین نکته آنجاست که روستاهای بخش یانه سر علی رغم مشکلات متعدد آب شرب ،جاده،برق و ... در زمان برگزاری یادواره های شهدا مراسمات با شکوهی گرفته که با حضور گسترده و متنوع مردم از اطراف و اکناف استان خیره کننده است . فلذا نکته در اینجاست که در عرصه های خدمات رسانی می بایست توجهات ویژه ای به روستاهای منطقه مبذول داشت تا نسل جدید طعم شیرین خدمات نظام اسلامی را احساس کند .

 

یانه سر بهشهر تعداد 53 روستا را با تقسیمات 2 دهستان عشرستاق و شهدا در بر می گیرد که مجموع وسعت آن بطور تقریبی حدود 35 درصد مساحت شهرستان است . در این وسعت 764 کیلو متری بخش، شاهد 350 کیلومتر راه روستایی بوده که مقادیری از آن آسفالت می باشد .

 

با توجه به مقدار کیلومتر راه روستایی که مقدار راه های فرعی ، کشاورزی و ... شامل آن نمی شود و جمعیت پرنوسان آن و دیگر مسائل و مشکلات بخش فقط شاهد استقرار 2 پایگاه انتظامی در منطقه هستیم که بحمداله با تمام توان در مسیر خدمت رسانی تلاش می شود . ولیکن ضعف انسانی و خدمات خودرویی وقتی در کنار گستردگی و پراکندگی راه روستایی و نقاط مسکونی از نواقص مهمی در پوشش امنیت منطقه می باشد .

 

عدم وجود فرهنگ مشارکت در امنیت و وجود تفرج گاه های غیر رسمی در عمق محیط کوهستانی و جنگلی ، ساخت و سازهای جدید و تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی منطقه ، عدم آنتن دهی مطلوب نقاط کوهستانی و جاده ای و بعضاً روستاهای بخش از عوامل مهم و ضعف اثر گذاری در تامین امنیت است .

 

اما به لطف خدا و یاری مردم متدین منطقه باید اذعان کنیم که مردم پاک ، روستای پاک را آفریدند و بخش پاک و بکر فرهنگی را ایجاد نمودند . مسائل و مشکلاتی نظیر ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی ، ماهواره و مواد مخدر صنعتی بهمراه سوء رفتارهای اجتماعی و سرقت ها و رفتارهای پر خطر در کمترین حالت خود به چشم می خورد که جای بسی شکر گذاری دارد .

 

از دیگر ضعف های اساسی منطقه که ریشه در بافت اجتماعی فرهنگ سنتی مردم داشته و دارد ، عدم تسلط بر امور توسعه و پیگیری مطالبات و طرح خواسته عمومی است . نداشتن زبان اداری و عدم آشنایی با قوانین و حقوق شهروندی شرایطی را بوجود آورده که باعث کمتر توسعه یافتن منطقه شده است .

 

از اینرو نقش گروه های پیشتاز و مرجع نظیر روحانیون ، هیأت مذهبی ، نیروهای دستگاه های اجرایی و کارمندان نظام اداری در کنار بستر سازی مدیران دولتی و سیاست های مشارکتی حاکمیت بسیار حائز اهمیت است .

 

روان سازی فرآیند های مشارکت در امور روستا از تدابیر اتخاذی بسیار مهمی است که در دولت بلکه به تجربه چند دهه ی نظام بر می گردد . ایجاد مشارکت در فرآیندهای مختلف تصمیم سازی و اجرا ، نقش مهمی در توسعه و ایجاد تعهد و پیگیری و سلامت در اجرا دارد .

 

این مهم نه تنها در پروژهای مختلف عمرانی و خدماتی بلکه در امور متنوع فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی با اهمیت جلوه می کند . فلذا تمرین مشارکت در فرآیند ها و ایجاد بستر برای ایفای نقش گروههای مردمی ، هدف بلندی است که در تلاش ها و اقدامات باید لحاظ گردد . 

 


نگرش کوتاه مدت و عدم ترسیم افق مشترک توسعه در منطقه از ضعف های دیگری است که در عرصه های مختلفی نمایان می شود . یکسو نگری و با تولید تعارضات و تنش های طائفه ای و قومی در اجرای پروژه و خواست های اجتماعی و مردمی از مشتقات این ضعف بوده که بعضاً به سمت تضاد ناهمساز پیش می رود .

 

عدم درک مشترک و عدم احساس منفعت عمومی ناشی از همین سازه های متعارضی است که در ساختار سنتی و اجتماعی منطقه وجود دارد . بطور مثال زمانیکه بدنبال استفاده از ظرفیت مدیر بومی که می تواند در عرصه کلان تصمیم گیری نقش مهمی در جهت منافع عمومی بخش ایفا کند ، هستیم ، ناگهان تعدادی از افراد از روستاهای مختلف با درخواست های متعارض روستا – گروه و یا طائفه محور منجر به تلف شدن سرمایه و یا طرح توسعه بخشی می شوند .

 

این امر می طلبد تا گروههای موثر و نهادهای حاکمیتی به موازات یکدیگر در مسیر توسعه اتاق های فکری را معمول داشته تا قطار توسعه از مسیر ریلی خود عبور کند . فلذا نقش مهم گروههایی نظیر شورای بخش و روحانیت در کنار نهاد حاکمیتی اثر گذار جلوه می کند .

 

عدم نگرش دورن زا و توسعه درون زا از دیگر شاخص هایی است که زاویه ای انتقادی را نسبت به روستاها در اختیار ما می گذارد . بعبارتی دیگر شعار زدگی و طرح شعار های بی پشتوانه می تواند سم و ضربه ی مهلکی بر این موضوع باشد چرا که عدم اجرایی شدن این اهداف یاس و البته ناباروری و عدم تکیه بر درون را دو چندان می کند .

 

بنظر می رسد در سالهای اخیر توجهات ویژه به روستاییان و ایجاد بسترهای شغلی در روستاها ، زمینه بازگشت باورها مولد و توسعه درون زا را موجب گردیده است که اگر در این عرصه هم در شعار زدگی بمانیم قطعاً ضربه مهلکی خواهد بود .

 

ایجاد بهبود فضای کسب و کار و تسهیلات ویژه برای روستاییان با هدف تثبیت جمعیت و توسعه روستا امر مهمی است که نیازمند تدبیر ویژه است . باید گفت که مسئله تثبیت جمعیت بطور حداکثری در سایه خدمات رسانی و ایجاد فضای شغلی در روستاها مستتر است که نیازمند توجه ویژه ای است .

 

از اینرو اختصاص خدمات و تخصیص بودجه مبتنی بر جمعیت از نکاتی است که بنظر می رسد می بایست مورد بازنگری قرار گیرد . بطور عینی بعرض می رسد که سرشماری ها در روستاها خصوصاً در روستاهای بخش یانه سر در اواخر زمستان صورت می گیرد که متأسفانه جمعیت در حداقلی این حالت خود قرار دارد .

 

از طرف دیگر علی رغم در نظر نگرفتن جمعیت خوش نشین باید گفت جمعیت در 6 ماهه اول سال و البته تا اواخر پاییز در حداکثری ترین حالت خود قرار دارد که متأسفانه شاهد ناهمگونی و عدم توازن میان خدمات و امکانات با حجم جمعیت هستیم .

 

از این رو اولویت داشتن محرومیت در توزیع بودجه و تخصیص اعتبار می توان محل توجه قرار گیرد و البته می بایست و می توان با ایجاد فضای تبلیغی بلند مدت برای مردم منطقه و گروههای روستایی ساکن در شهر فواید حضور در سرشماری نفوس در روستاها را مورد اشاره قرار داد .

 

این مسئله در عمل فواید بسیاری داشته و بطور عینی بسیاری مسائل که بعضاً منجر به بحران می شود را پیشگیری می کند . مثلاً مشکل آرد و نان که هر ساله تا مرز بحران و تنش اجتماعی پیش می رود ناشی از آمار جمعیتی است که تفاوت اساسی میان ماههای اواخر زمستان سال قبل و 9 ماهه سال جدید دارد .

 

مشکل آب شرب نیز بطور عینی مشکلات پر تنشی را منجر گردیده که در تعدادی از روستاهای به مرز تنش اجتماعی کشیده می شود . مسائلی نظیر تعداد پاسگاه و کادر و نیروی انسانی و خدمات خودرویی و فنی و نیز مشکلات خانه های بهداشت ، داروخانه، پزشک و تعداد نیروهای خدماتی بهداشتی همگی معلولی از سرشماری بوده که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد .

 

اگر چه تغییر اولویت ها در مسیر تصویب و تخصیص بودجه و اعتبار از شاخص جمعیت به شاخص محرومیت نیازمند و تصمیم سازی های کلان ساختاری است لکن سیاستهای تشویقی در عرصه تثبیت جمعیت و توجیه روستاییان برنامه کوتاه مدتی است که نیاز به همسویی دستگاه های دولتی – حاکمیتی نظیر بخشداری و گروههای انتخابی و مردمی نظیر شورا ، دهیار و نیروهای مردمی است.

 

فلذا از اینرو در بخشداری یانه سر تصمیماتی در زمینه اجرای طرح میان مدت مذکور با هدف تثبیت جمعیت اتخاذ گردید که البته نیازمند بسیج گروه های مردمی است . در روزهای ابتدایی احراز سنگر خدمت در بخشداری یانه سر مشکل مذکور مورد شناسایی قرار گرفت که طرح های خام و ایده های ذهنی در دست بررسی و انشاءالله به مرحله اقدام خواهد رسید .

 

در این زمینه مشارکت روحانیون مساجد ، هیأت مذهبی ، شورا و دهیاران ، فرماندهان و شوراهای پایگاه های بسیج ، شورای بخش الزامی بوده تا علاوه بر شناسایی افراد و گروه های موثر روستاها ، سرگروه های اجتماعی ، طائفه ای و مردمی روستاها در حوزه های شهری مورد شناسایی قرار گرفته تا مخاطب این موج تبلیغی و عملیات روانی موثر قرار گیرند .

 

مسئله بسیار مهم دیگر پیام های متنی و تصویری منتخب ، برای موج تبلیغی و کارکردهای روانی و ذهنی است . بعبارتی دیگر همگنی پیام ها و الگوهای تبلیغی با فرهنگ بومی و خواست های اجتماعی و عمومی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند .

 

نهایتاً باید گفت ورود مدیریت به عرصه مشارکت ، امری دو سویه بوده که هم بستر سازی مدیریت حاکمیتی را می پذیرد و هم میل به مشارکت جامعه و گروههای مردمی ، بطور خلاصه تلاش ما در عرصه مدیریت بخش یانه سر ، ناشی از احساس تعلق و تعهدی است که بر دو ستون استقرار است . ابلاغ دولت تدبیر و امید که به تنفیذ معظم له و رأی آحاد جامعه بر سریر خدمت است و کیفیت منطقه ای است که ریشه در تاریخ و عقاید انقلابی و شیعی دارد .

 

حسین نجفی 
بخشدار یانه سر بهشهر 
کارشناس ارشد جامعه شناسی سیاسی

 

 



 

 

  

دیدگاه شما در مورد : دیباچه ای بر بخش یانه سر بهشهر

دیباچه ای بر بخش یانه سر بهشهر

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر