صفحه نخست

فرهنگ و هنر

اقتصادی

عمومی

حوادث

سیاسی

علم و فناوری

اجتماعی

ورزشی

اخبار
چاپ

عدم تناسب نام ها با نمادهای بکار رفته در میادین رامسر/تصاویر

با ورود به شهر و گشتی در نقاط مختلف ارتباطی آن میدانی را نمی بینیم که نمادش نشان دهنده هویت و اعتقادات مردم این دیار باشد.

کد خبر : 11550

تاریخ انتشار : 26/04/1393 - 20:25


عدم تناسب نام ها با نمادهای بکار رفته در میادین رامسر/تصاویر

به گزارش خط امید بهشهر _ امروزه که روابط اجتماعی و شهری به نوعی پیچیده تر از دوران گذشته است، تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری مفهومی مهم تر می یابد و بنابراین فضای شهری در رشد اجتماعی شهروندان نقش مهمی ایفا می کند.

میدان ها، اولین و کلیدی ترین نقاط شناخته شده یک شهر و در واقع نمادی برای معرفی هویت، تاریخ و اعتقادات مردمان آن دیار هستند.

گذشته تا حال هر شخصی که برای سفر به شهرهای دیگر مسافرات می کند مطمئناً اول ورودی آن شهر با میدان اصلی و یا یکی از میدان های آن شهر با نمادی از تاریخ، هویت و اعتقادات آنجا مواجه می شود و فرهنگ و تعاملات اجتماعی خود را نسبت به آن هویت ها و تاریخ ها نقش می کند.

از جمله جاها و مکان هایی که همیشه و هر کجا از آن برای معرفی هویت اجتماعی یک شهر  استفاده می شود، میدان است.

میدان، محلی که به واسطه تلاقی راه های ارتباطی مختلف یک شهر ایجاد می شود و به نوعی قبل از کنترل ترافیک آن نقطه معرف نماد و هویتی است که با نام خود یدک می کشد.

در شهرستانی همچون رامسر که ظرفیت های بالقوه و منحصر به فرد طبیعی و تاریخی آن زبانزد است فضاهای شهری و استفاده از نمادهای هویتی، تاریخی و اعتقاداتی باعث معرفی این امور به مسافران و حتی مردم بومی شهر خواهد شد.

از سمت تنکابن که به رامسر وارد می شویم، اولین میدانی که به آن برمی خوریم میدان شهید خلبان خلعتبری است که با نماد و اِلمان سیمرغ به نمایش گذاشته شده است.

 

IMG_5322

 

این میدان با این نماد و اِلمان به نوعی مهم ترین و شناخته شده ترین میدان شهر محسوب می شود و اگر دقت کرده باشیم همیشه فیلم سازان سکانسی را برای معرفی اینکه در رامسر فیلم را ساختند از نمای چرخش به دور این میدان استفاده می کنند و سعی دارند تا ورودی رامسر را اینگونه به نمایش بگذارند.

اما آیا گذشته از همه این ها آیا نماد و طرحی که بر این میدان است، آیا سنخیتی با نام آن دارد و یا آیا این طرح هویتی را به نمایش می گذارد که مسافران با آن نماد در ورودی شهر شهید قهرمان و شجاع این شهر را بشناسند؟

اگر باز بخواهیم مثبت بنگریم و بیاندیشیم پی می بریم که این میدان در جای خود بسیار خوب و با طرحی زیباست و با نماد سیمرغ به نوعی می شود به رشادت ها و پرواز های شجاعانه و سیمرغ گونه خلبان رشید اسلام شهید خلعتبری مرتبط دانست.

 

m

 

اما با ورود به شهر و گشتی در نقاط مختلف ارتباطی آن میدانی را نمی بینیم که نمادش نشان دهنده هویت و اعتقادات مردم این دیار باشد.

میدان بسیج که در گذشته بدون نماد و با داشتن یک آب نما و همیشه غیر فعال محل عبور و مرور مسافران و مردمان بومی بود و حال که به یک چهار راه و یک تکه سنگی که بر روی آن کلمه چهار راه بسیج نقش بسته بسنده شده است.

میدان انقلابی که نمادش و طرحش هنوز برای نگارنده مفهومی را معنا نمی بخشد و نسبت آن را با نامش نمی توان متوجه شد.

 

IMG_5269

 

آنچه در خصوص میدان انقلاب می توان گفت این است که در سال گذشته شهرداری رامسر اقدام به اعلام مسابقه ای برای طرح پیشنهادی و طراحی شده توسط همشهریان متخصص در این امر کرده بود که هنوز از نتیجه آن مسابقه و اقدام عملی در رابطه با ساخت میدانی شکیل و داری نمادی زیبا و با ابهت نام این میدان خبری نشده است.

میدان امام خمینی(ره) هم نه بویی از اسمش برده است و نه هویت و باورهای مردم شهر را به عنوان اصلی ترین میدان شهرستان معرف است و فقط با کاشت چند درخت و طرحی ساده و ابتدایی در دور میدان بسنده شده است.

 

IMG_5275

 

میدان شهید رجایی واقع در دریا پشته هم که به عنوان بزرگ ترین محوطه میدانی در شهرستان محسوب می شود، هیچ رنگ و بویی از نماد و طرحی زیبا با اصالت اسلامی و ایرانی و حتی رامسری دیده نمی شود و با چند درخت تزیینی نخل و یک تیر چراغ برق در میان آن نام میدان شهید رجایی برای آن برگزیده شده است.

 

IMG_5192

 

انگار نماد و همه ی زیبایی و هویت شهرستان رامسر را درختان نخل تزیینی معرفی می کنند و باید در اکثر میدان های شهر که تعداشان هم خیلی کم است و باید استفاده درست بشود بلااستثنا درخت نخل تزئینی کاشته شود.

 

IMG_5193

 

جوانان و نوجوانان امروزی به دنبال هویت اسلامی و ایرانی خود در میان فضای شهری و مکان هایی که رفت و آمد می کنند، هستند و بایستی برای این نمادها فکری اساسی بشود.

چرا وقتی یک جوان رامسری عکس میدان امام(ره) را در گذشته و قبل انقلاب می بیند باید تعریف و تمجید چنین طرح زیبا و مهندسی شده ی حرفه ای را بکند و از ضعف های موجود در میدان فعلی تاسف بخورد؟

چقدر در فضای شهری از نماد ها و طرح های هنری و حرفه ای و شگفت آوری با هویت اسلامی و ایرانی مان استفاده شده است که وقتی یک جوان نسل سوم انقلاب به آن می نگرد احساس غرور و بالندگی کند و روحیه نشاط در او شکفته شود؟

طرح های بزرگ و با هویت اسلامی و ایرانی مرتبط با سبک زندگی اسلامی و با استفاده از تخصص جوانان هنرمند در این عرصه می تواند جوانان نسل سوم انقلاب را بسیار نزدیک تر به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی خودمان کند.

امروز تصویرسازی مناسب چه در فضای مجازی و چه در فضای اجتماعی با مدیریتی درست می تواند آغازگر و ترمیم بخش دوباره فرهنگی شایسته با سبک فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد و میدان ها مهم ترین نقاط تصویرسازی فرهنگ اسلامی و ایرانی ما هستند.

ذکر این نکته مهم است که نام همه این میدان ها دارای ارزش و پاسداشت هستند و هدف این یادداشت تغییر نام این میادین نیست اما با این حال طرح به کار گرفته شده در این میدان ها نه به لحاظ معماری زیباست و نه به لحاظ معرف بودن نام آن میدان، پس انتظار می رود که مسئولین زیربط همچون شهرداری، فرمانداری و راه و شهرسازی نسبت به این مهم تصمیمات لازم و مفید را داشته باشند تا شهرستانی که در همه تریبون ها و مراسمات به عنوان شهر نمونه گردشگری معرفی می شود، حداقل نمادها و طرح های میدانی آن چشم هر گردشگری را خیره کند و او را ترغیب کند که برای معرفی رامسر برای دیگران، عکسی یادگاری در کنار طرح زیبا و مرتبط با نام آن میدان داشته باشد.

گزارش از پوریا جنت‌صادقی


منبع : نیمه پر

 

 

  

دیدگاه شما در مورد : عدم تناسب نام ها با نمادهای بکار رفته در میادین رامسر/تصاویر

عدم تناسب نام ها با نمادهای بکار رفته در میادین رامسر/تصاویر

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • rss
  • آرشیو

 

 

مبلمان ماهور بهشهر